الخميس، 5 يوليو 2012

El cuarto de baño

الناس مزاجات ... وفي ناس مزجها انها كل يوم الصبح تدخن وتقرا الجرنال في الحمام وفي ناس لازم تشرب القهوة مع السجارة في قلب الحمام ( عشان تبقي بريحه ) وفي ناس زاي حالاتي متجلهاش الافكار الحلوة اللي وهي في الحمام... شاديت السيفون وغسلت ايدي كويس وجيت علطول :)).



النهاردة قررت اتكلم عن الازمة اللي كانت عندي منذ خمسة شهور واكثر وانا اعاني من الجفاف النيتي ( النت يعني ) معنديش نت لان الكبلات في المنطقة اللي سكنة فيها كانت مسروقة ومقطوعة وكلام كبير جدا, بس الحمد لله ربنا يخليلنا المرسي النت رجع, ياااه لو تشوفوا حلتي وانا كل يوم بشتم وبسب وبلع في شركة اليو اس بيه وبهددهم اني ارفع عليه قاضية بالسرقة او اشهر بيهم زاي ما عملت شمس ابراهيم في راية وافضحهم فضيحة العالمين ... ولا كنتم تشوفوني وانا بعد ادعي ربنا ان النت يرجع انا حتي ندرت ندر ان النت لو رجع اجيب بطة واطبخها وافرقها علي الغلابة ( انا بتكلم بجد ) علي قد جيبي بقي واني هابطل اتريق علي حد وانا علي النت بس بصراحة مش قدره معملهاش الفيس مغري جدا, ندرنا الندر وصالينا اللي الله ودعوناه والحمد لله استجاب لدعائي الصادق والنت رجع ...

الفتره اللي كان فيها النت مقطوع نسيت الاشكال الغريبة اللي بتتحدف علينا زاي مسجات كده غريبة عجيبه كده من اشخاص اغرب واعجب يعني من نحوية ( اقبليني خدام تحت رجليكي ) ... ( اعتبريني مرمطون ) ... ( ممكن تهزقيني ) طب وربنا مره واحد بعتلي مسج علي الفيس بيطلب فيها اني اشتمه واهزقه وامسح بكرامة الارض... ومسج بقي زاي اللي جات لي النهاردة ( Amir — Sunday, 01 July 2012 01:07
ابوس ايديكى توافقى ارجوكى

— Wednesday, 04 July 2012 15:15
اوافق علي ايه؟؟

Amir — 23:12
توافقى ابقى خدامك ورهن اشارتك
) احيييييييييييه عليا وعلي اللي خليفوني ايه دا يا ناس؟؟ هما دول بحق وحقيقي؟؟ ساعات بقول لنفسي يمكن دول بنات وعاملين اكاونتات وهميه عشان يشهروا بالرجالة وينتقموا منهم بس يعني غريبه بقي لما تلاقي في بروفايل الواد من دول صوره وصور اصحابه وحاتت الفاميلي تريه ( شجرة العائلة يعني ) بتاعته ... مش خايف ان حد يبعت لاهله الكلام بتاعه؟؟؟ احييييييه علي دا زمن الرجالة اللي كانوا فاضلين ماتوا في الميدااااااااااااااااااااااااان خلاص ربنا يرحمهم.


حاجة كمان اللي يومنا هذا وبرغم اني اتكلمة في الحوار دا كتير .. واحنا في 2012 وداخلين ال2013 لسه في ذكور بتعمل اكونتات باسامي الحريم ..... لييييييييييييييييييييه؟؟ المشكلة ان احنا بنبقي قافشنكم وربنا وبنبقي عارفين انكم فايك ( وهمين يعني ) بس ليه الهبل دا يعني ؟؟

حاجة كمان استغربت برضك ان الراجل المتجوز من دول وعامل الريلاشن شيب استيتوس بتاعته وظاهرها للناس وبرغم بكده تلاقيه بيتعرف علي بنات وبيطلب اميلاتهم وبيطلب منهم يتقابلوا ويتكلموا في الموبايل وحركات من دي .... الله مش مراتك اولي ونبي ؟؟ يعني انا بجد مش عارفة استوعب الموضوع يعني انت مستفاد ايه؟ لما تتعرف علي واحده وتخرجها وتصرف عليها دم قلبك ومش هاتطول منها حاجة هي مش مراتك كانت اولي بكل دا ولا انا غلطانة؟؟

انا فعلا مش عارفه اثق في اي شاب بسهولة, مش عشان انا وقعت في تجربة سيئه وبس وجربة يعني ايه ابقي مغفله ويروح يعرف عليه اكتر من واحده علي النت ويخوني معاهم ... بس لان التمثيل بقي عالي ... كل واحد بيطلب مني اديله فرصة جديدة عشان يثبت لي انه مختلف ... عارف انا ليه مش بديلك الفرصة دي لانك مش مختلف ولا شئ ... لما تعد تتكلم عن البنت اللي قبل مني كلام وحش وتقول انها كانت خاينة او طماعة او بدون اخلاق او او او او ... اكيد هسأل نفسي يا تري هاتقول عني ايه؟؟

لما تيجي وتقولي عن عدد البنات اللي بتجري وراك وبعدين تيجي تقولي انا اصلي بدور علي الحلال وعايز ارتبط بواحده زايك ... اكيد انا مش هارتبط بيه لان حتي لو حقيقي فعلا البنات دي بتجري وراك انت محترمتش مشاعرهم واكيد علقتهم بيك اكيد كنت بتكلمها ليل ونهار وبتخرج معاها وبتقولها وحشيتي يا بنت والكلام دا هايعلقها بيك ... لما تيجي تقولي اني الوحيدة اللي افتكرتها وانت راجع من السفر وجبت ليها هدية وتستغرب اني رفضتها وتعمل زعلان يبقي متنفعنيش لاني لا خطبتك ولا مراتك عشان تجيب لي هدية وتقولي البوقين اللي انا شيفاهم لا هايودوا ولا هايجيبوا معايا نتيجه اللي عايز يحسس حس انه فعلا مميز عنده وانه مهم مبيجبلهوش هدية ويقوله كلمتين حلوين لا دا بالفعل الكبير.

مفيش بنت بتقول لاء للحب عشان هي معقدة ... هي بتقول لاء لان هي مبتشوفش ان البني ادم اللي بيعرض عليها قلبه اللي بمليون غرفة دا حقيقي وابن ناس وهايراعي ربنا فيها... بمجرد ما تقولي تعالي نخرج ونتقابل انا بشيل من دماغي وبعرف انك مبتخفش عليا ولا بتهتم بيا واكيد مش هاديلك مساحة اكبر من مساحتك ... ومسحتك صغيره قوي قوي قوي فوق ما انت تتخيل.... عشان كده بتلاقي نفسك مبلول ومشدود عليك السيفون.
لما واحده تسأل واحد انت شايفنا ازاي او احنا ايه؟؟ بيكون سؤال مهم جدا جدا جدا ... لو قال معرفش او رد عليها بنفس السؤال او انتي شايفه ايه؟؟ ومحددش العلاقة ... علطول بتسقط سقطة جامدة من نظرها وعمرها ما هاتكلم او تهتم بيك... عشان كده بتسمع كلمة لاء وبتلاقي نفسك واقع في نفس السيفون دا تاني وتالت وعاشر.

البنت في الزمن دا مش عايزة كلام حلو ودبلتين وجوازه وخلاص .... لاء هي عايزة اكبر واكتر من كده بكتير ... هي عايزة الاحترام والثقة والامان المتبادل لانهم مفاتيح كل حاجة بعدين.

هناك 14 تعليقًا:

  1. فعلا والله ياهبه للاسف الا فيه داء مبيبطلوش والمحترم محترم واللى بيمثل ده بيبقى مفضوح اصلا تدوينه جميله وواقع بناعني منه وبحكم اني من لاد ادم احب اقولك ان المشكله فالرجاله وبس حتى البنات في منهم تحب تحس انها مرغوبه والكل بيجري وراها وحدثي ولا حرج

    اسعدني جدا مروري من هنا تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. سيبك انت من البنات يا شريف ... معروف عنهم انهم طرين وبيحبوا الكلمة الحلوة والسهوكة وحاجات كتير بس الراجل اللي المفروض انه حامي حمه الدار والفتوه بتاعت البيت ورب المنزل لو بقي كده البيت شكله ايه بقي؟؟

      حذف
  2. طب والله يا هبة انتي بتقولي كلام زي الفل

    وبرضه عايزك تجاوبي على السؤال اللي سألتهولك في يوم التدوين الموحد

    هتلاقيه في آخر التدوينة بتاعة يوم 15.. باسم طير في السما

    (ايموشن عاقد ساعديه ومصمم) D:

    ردحذف
    الردود
    1. انت متاكد انه انا؟؟ وتقريبا انا يوميها راديت عليك روح شوف الرد ان شاء الله يكون موجود

      حذف
    2. أيون متأكد طبعا
      هههههههههههه

      لا مش موجود في الردود

      حذف
    3. صدقني والله موجود يا عم وشايرتها كمان يوميها

      حذف
  3. أرجوا المشاركة في يوم 9 يوليو 2012 يوم التضامن مع سوريا ويوم 20 يوليو جمعة التاريخ الأسود تحياتي

    ردحذف
  4. مش عارفة اقولك ايه
    انتي بجد لخصتي المشكلة
    مشكلة الرجولة اللي بتلفظ انفسها الاخيرة
    وو الثقة اللي ماتت جوانا من اللي بنشوفه

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا يا موني علي رايك عم سفراط الله يرحمه ويفشفش الطوبة اللي تحت راسه وفوق راسة

      قلة الدين وقلة الأدب وقلة الندم عند الخطأ وقلة قبول العتاب أمراض لا دواء لها. سقراط

      حذف
  5. رائع تناولك للموضوع..بس الموضوع وجع وكبير محتاج حكى وبحث واخلاص ودعاء..بس اسمحى لى اقول انك اتكلمتى من طرف واحد ..يعنى فى يوم ما نتكلم عن الطرف التانى ..ما يفعله البنات ؟
    واتفق معاكى تماما فى الاحترام والثقة والامان والتوافق الفكرى والعاطفى مش هاقول الحب لانه فى حياة الكثير كسراب الظمئان

    ردحذف
    الردود
    1. أسامة انا مش هنا هاتكلم عن البنات بتعمل ايه لان معروف البنات بتعمل ايه؟؟ بس اللي بتكلم فيه ان الرجل رب المنزل والقواد ازاي يعمل كده؟؟؟

      حذف
  6. هند معروف
    جامد يابوب كالعادة .فى دايما بقولك ان طبيعى الحياة يكون فيها الاشكال واكيد فيها اصناف تانية من النوع لجيد بس تقريبا احنا مش بنشوفه كتير .
    وانا مع الفكرة بتاع الكتالبة عن البنات وعمايلهم عشن انتى بنت وبتسمعى كتير بدل ماحد تانى يكتب هههههه ويظلم

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)