الأحد، 8 يوليو 2012

إني حالة

هناك كسوف في قلبي يمنعني
المضي إلي الامام
يمنعني الشعور ... يمنعني الامان
يأخذ الدفئ مني ويحرمني السلام
يحولني من روح إلي طيف
لا يجد لنفسه بين الأحياء
مكان ...

فأين كنت حين كنت إنسان؟؟؟

لو  أنك كنت هنا لما هاجمني الغروب ...
لما خطفتني الايام ...
لما ضاعت خطواتي بين الزحام
بين العلن والكتمان..
إنشق صدري إلي نصفين
وتبعثر فؤادي إلي اشلاء
كل شئ بعدك بات
هباء...
وكأن حبنا لوحة من فسيفساء
نشاركها مع الاسلاف
نعلقها علي جدران التاريخ
بشموخ بلا فرح أو بكاء
سنرحل عنها
ونتركها تتعطش
للحنان...

فأين كنت حين أحتجت إلي الأمان؟؟؟

لو جئت في موعدنا الاخير...
وأكملنا ذلك الحديث
المعلق بين هاتفين
الضائع بين بين
الممزق بين الـ نعم و الـ لا
لو لم يعتليك ذلك الكبرياء
ووباء الغرور
لما تركتني أصرخ من الالم
بين الحقول ... " أين أنت ؟؟"
لو لم تكن بذلك الغباء
لستوعبت منطق الاشياء
وأن بعض الغضب يفيد
لكن جنون اللحظات مخيف
يقتلع جذور العشق
ويتركها تموت في العراء
دون أن نأخذ فيها العزاء
فيطلق سراح الكره
الي العنان ...

فأين كنت أنت من الزمان؟؟

لو أنك ... ماذا بعد أقول؟؟
ماتت بداخلي الكلمات
وسؤالي بدون صدى
كالمرض بلا دواء
فما همك بي اليوم
إن اعتلتني الغيوم
وسكنني الضباب
وتحولت عنوان الاحزان

إحتجت إليك وأنا انسان...
واليوم انا حالة من الهذيان.


هناك 8 تعليقات:

  1. مشكلة حكاية الناس اللى بتيجى فى غير معادها دى وخصوصا لو متاخرين
    كانوا فين فعلا لما احتجناهم
    جيتوا ليه دلوقتى بعد ما بقينا احسن ومن غيركم

    سعيدة جدا انى جيت هنا واتمنى تعمل بوست الهوم ورك بقى

    ردحذف
    الردود
    1. هاعمله طببببببببببببببببببببببعا بس بكره بقي ان شاء الله وهاجي احطه عندك مخصووووووووص

      حذف
  2. بجد رووووووووووووووووووووووووعه ياهبه من هنا لبكره بجد اول جزء لمسني جدااااااا

    مميزه وممتازه تسلم ايدك

    ردحذف
  3. لو أنك ... ماذا بعد أقول؟؟
    ماتت بداخلي الكلمات
    وسؤالي بدون صدى
    كالمرض بلا دواء
    فما همك بي اليوم
    إن اعتلتني الغيوم
    وسكنني الضباب
    وتحولت عنوان الاحزان رااااااااااااااااااااااائع بشكل بشع :(

    ردحذف
  4. صباح الغاردينيا
    لو بقيت لو ولم تتغير الأشياء "
    ؛؛
    ؛
    قصيدة رائعة
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    Reemaas

    ردحذف
    الردود
    1. الله يخليكي يا ريماس ولا يحرمنيش منك :)

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)