الاثنين، 9 يوليو 2012

هذا انا ... الواجب

أنا اتبرعت وتطوعت إني اعمل الواجب دا :)) غلاسة بقي, تقليد, مش لاقيه حاجة اعملها قولوا اللي تقولوه المهم هاااااعمل الواجب ياعني هاااااعمل الواجب هااااه بقي ...


السؤال الاول

عرف نفسك..
الله السؤال دا قصير بس اجابته طويلة ... انا هبة اللة نظمي محمد نمر عبد ( في كام اسم كده بس مش حفظاهم كما اتذكر كان بنهم حمزه والله اعلم ) الحاج محمد , أردنية وافتخر ...عايشة في مصر, كاتبة ... كاتبة في ايه بقي ؟؟ علي باب الله ... مواليد 7 يناير بعتز وبفتخر جدا بيوم عيد ميلادي واي حد مواليد شهر يناير وبرج الجدي له معزة خاصة عاندي جدا ... شخصية متنعكشة ... وكل ما اروق وارتب وانسق نفسي انعكشها تاني عادي بقي اتعودت علي كده والحمد لله

************

السؤال الثانى

ما اكثر مايميز شخصيتك

جريئة

**************

السؤال الثالث

ماهى اهم نقطة تحول فى حياتك

هي حاجات كتيرة أولاً كانت مرحلة الجامعة فأجاة وانا في 3 جامعة كنت بقي دخلت الـ18 وشوفت اني كبرت وعيب اروح اللعب في الملاهي بتاعت دريم بارك دي عارفنها ... عشان كده مكنتش بطلع رحلات في الجامعة كنت بحسهم اطفال في حين اني كنت بقي بفكر في الشغل... ثانيهم واهمهم وفاة امي واني بدأت اشوف الناس علي حقيقتها بقي لان امي دي كانت عائلتي كلها الوحيدة أبويا متوفي من كنت طفلة بنت 5 شهور فا وفاة ماما وانا لسه مخلصة دراسة كان صعب ليا وانها ملحقتش تفرح بنجاحي او تخرجي او تاخد خيري اللي زرعته سنين... ثالثهم الشاب اللي ارتبط بيه علمني درس مهم جدا ان الكذابين والممثلين كتير قوي جدا وان مفيش واحد يستحق ثقه كاملة 100%
***************

السؤال الرابع

كيف دخلت عالم التدوين

بالصدفة ... انا لقيت كذا حد بيسألني انتي معندكيش مدونة ليه انتي معندكيش مدونة ليه؟؟ وانا كنت معتمدة علي الفيس بوك والاماكن اللي بكتب فيها علي النت وخلاص وبعدين عملت مدونة اسمها{ انا عايزة اخلع } كنت بحب المدونة دي جدا بس مجتش علي هواء العائلة لاني كنت بفضفض فيها واعتبروا اني بفضحهم في وقت ان مكنش عندي منفس غيرها

*******************

السؤال الخامس

ماهو اسم مدونتك وكيف اخترته

اسم مدونتي { تحت البلكونة } وهو بسبب حاجات كتيره ... اصلي ساكنة في الدور التاني وان شاء الله قريب هاعزل اللي شقة في الدور التامن فيها بلكونة وبما ان الشقة القديمة اللي انا فيها دي بلكونتها مش بلكونة اكتر ما هو منشر ... حابيت اتكلم عن حاجة من المستقبل ان من بلكونتي بقي الناس اللي تحتها هايكونوا ازاي بما اني هاكون فوق وانا تحت براقبهم وبما ان مدونتي كلها ارصاد جويه فا عشان كده بقي يعني :))

****************

السؤال السادس

صف مدونتك

مدونتي هي مدونتي لا اكتر ولا اقل ... مكان لما بحس بالوحدة بلجئ له ... لما بحس بالارهاق او اني افضفض بجري عليه ... مدونتي بقت شريك حياتي بصحي الصبح أصبح عليها ... اسلم عليها ...قبل ما انام امسي عليها ...بصراحة مدونتي بنتي ... والاب توب بتاعي هو شريك حياتي شاف كل الايام الصعبه معايا والحلوة ومتحمل ومقلش لاء برغم اني مبهدلاه وربنا ... ربنا يباركلي فيك يا رب ولا يحرمني منك يا لابي.

***********************

السؤال السابع

من هم اكتر 3 شخصيات اثروا بك من داخل عالم التدوين او خارجه

اول شخص أثر فيا هي امي طبعاً الله يرحمها ... ثانيهم مي بنت زيادة مثلي الاعلي وبسببها انا موجوده النهاردة ... ثالثهم دَانيال ستيل ... مش عارفة اخرج من شخصية فيكتوريا اللي هي ابتكرتها في رواية ( بدينة ولكن )  وشخصية كارتونية اسمها " لين " من مسلسل كارتون اسمه ليدي ليدي علمت جوايا من صغري.
حاجة كمان اضفها ... انا كل المدوينين بأثروا فيا والناس اللي بقبالهم في الواقع كمان .

*******************

السؤال التامن

ماهى طقوسك الخاصة فى الكتابة

انا معنديش طقوس خاصة ... بس عشان امخمخ لازم اعد في هدوء ... ودايما الافاكر الحلوة تجيني يا اما في الحمام يا اما وانا في الشارع في مكان غير مناسب في توقيت غير مناسب اكتر

******************

السؤال التاسع

ماهو اسلوبك المفضل فى التدوين

والله بحب اخلق لهجة جديد ... انا يعني بحب اكتب بالطريقة اللي بتكلم بيها وبالطريقة اللي بنطقة بيها عشان يتخيلوني ويحسوا انهم سامعين صوتي بحق وحقيقي يعني :))
*****************

السؤال العاشر

ما اهم ما يميز تدويناتك

ونبي معرف ... يمكن والله اعلم دمها خفيف؟؟ هاسبكم انتم تردوا ... ايه مايميز تدوينتي ؟؟
تصدقوا وانا بكتب السؤال تخيلت نفسي بقولها بطريقة ام مشمش وحاسيت اني كان لازم اسم المدونة ام مشمش مثلا :))



***************



السؤال الحداشر

ماهو تقييمك لعالم التدوين فى الفترة الاخيرة

والله انا شيفاه عالم جيد واكتر من جيد كلهم كانهم اسرة وعائلة واحدة بجد وانا سعيدة اني وسطيهم من تاني
لكن محتاج تنوع شوية لاني فاجاة مع السياسة حاسية فيس بوك وتويتر جديد.

***************

السؤال الاتناشر

ماهى اقرب تدويناتك لنفسك

بصراحة كلهم قريبين قوي مني ... وبالاخص موضوع ندون شهر كده دا اي نعم متعب وممل بس فكرني بشهر رمضان اللي بنتجمع فيه كلنا علي الفطار :)
******************

السؤال التلتاشر

استعرض اهم المواقف الطريفة اللى صادفتك مع التدوين

الله ... مره واحده داخله او واحد او ما عملت المدونة دي ودااااااخل يستفزني بس او تستفزني بس عشان اشتمه واهزقه واطلع اخلاقي البكابورت عليه وخلاص وسبحان من لمني والله

******************

السؤال الاربعتاشر

هل احدث التدوين تأير عليك ؟وكيف؟

اه طبعاً ... في ناس عرفوني اكتر وعرفة ناس اكتر ونفسيتي بقت احسن الحمد لله
*****************

السؤال الخمستاشر

اختر اى مدون ووجه له سؤال

لا انا مش هاختار حد ... انا هاسيبه تطوع ... بس المهم المتطوع يبعت لي اللينك عشان اقراه واناكفه بقي
********************

 

هناك 10 تعليقات:

  1. مساء الغاردينيا
    والله انتي عسل بجد :)
    وعجبتني البلكونة عشان تراقبي الناس خلاص احنا اصحاب انا بردو عندي نافذة حلم هههههههه شباك وبلكونة يبقى اتفقنا احنا اصحاب :)"
    ؛؛
    ؛
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    Reemaas♥

    ردحذف
    الردود
    1. حبيبة قلبي يا ريماس ... فعلا احنا اصحاب اصلا واخوه باذن الله ... وتعالي نقف في الشباك البلكونة زاي ما تحبي انا معنديش مانع

      حذف
  2. مبروك مقدما على البلكونة الجديدة

    وربنا يخليلك لاب توبك بقن D:

    مبسوط والله ياهبة إني عرفت مدونتك .. واتعرفت عليكي


    بالتوفيق دايما

    ردحذف
    الردود
    1. الله يخليك يا كبير ... انا كنت هابعتلك الواجب دا علي فكره ... بس سايباك اهو برررررررحتك

      حذف
    2. يا باشا بنا يخليك لينا
      D:D:D:

      حذف
  3. هند معروف
    حلو الحوار الصحفى ده الصحفى والضيف
    :))))) بالتوفيق ويارب تكبر مدونتك دى وتركزى فيها ويظهرلك كتب كمان وتبقى مشهورة واتلزق فيكى واقول دى صاحبتى والله هههه

    ردحذف
    الردود
    1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      احيه وانتي مش بتتلزقي فيا من دلوقتي ولا ايه؟؟

      حذف
  4. في معلومات عنك كنت عارفها من متابعتي ليكي و اسلوبك في الكتابة، و في معلومات جديدة تماما و أكيد استقبلتها بشكل ما..لكن في كل الاحوال انا سعيد بطريقتك الصريحة في عرض اجاباتك..و ده مش جديد لأن دي أصلا عادتك !!..بس فعلا حلو انك تكتبي زي ما بتتكلمي لأن ده فعلا بيخلينا نسمع صوتك !!
    ..
    أنا مواليد 9 يناير - ده اللي في شهادة الميلاد !-يعني نفس البرج..
    ربنا يوفقك دايما و يخلي حياتك سعادة و نجاح..تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. حبيبي يا بو صلالالالالالالالاح ... والله الابراج والينايرينين بيحنوا لبعض ... ربنا يوفقك يا رب ويسعدك انت كمان.

      حذف
  5. ولاهى انتى سكر يا هوبى اكتر حاجة بحبها فيكى انك صريحة مع نفسك وفى اللى بتكتبيه ولو انى بحس ان الصراحة زيادة عن اللزوم

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)