الثلاثاء، 3 يوليو 2012

يوم بدون عنوان

اليوم كان مصتقصدني, من أوله من ساعة ما بدأته وكل حاجة كأنها مصتقصداني, ابتدائاً من الشات علي  النت لحد اللحظة اللي اعده فيها بكتب ليكم البلوجاية دي...
الساعة 3 الفجر بشات مع شاب اجنبي من { مالطا } وكانت المناقشة حول الزواج ونسبة العنوسة عند الرجالة والستات والطلاق والزواج المدبر ( الصالونات يعني ) والزواج اللي بيجي بعد قصة حب, وأيه اللي بفضله وايه لاء وتفاجئ مني لما قلت له الاتنين عندي واحد ومفيش مشكلة في الاخر الحصيله واحدة ... وكمان اتكلمنا عن فارس الاحلام واميرة الاحلام وسألني السؤال اياه بتاع كل مره اللي ببقي مش عارفة اجاوب عليه ( يا تري مواصفات فارس احلامك ايه؟؟ ) المشكلة ان انا لو قلت المواصفات اللي انا عايزاها في فارس الاحلام بيتقال لي الرد المعهود " ايه دا انتي عايزاه تفصيل او جاهز بقي ؟؟" يعني بالذكاء كده اسمه فارس الاحلام ليه؟؟ لانه مش موجود الا في خيالي انا واحلامي انا مش علي الواقع اصلا هو حتي الحلم حٌرم مثلا؟؟ ولا الخيال بقي مربوط بالواقع بدون ما احس ؟؟ عشان كده بقيت برد بردود تانيه اللي هي انا مش حاطة اي مواصفات معينه لان الواقع غير والاحلام حاجة تانيه خالص ... واعد برضك يسألني عن الاولاد ... اقوله يا راجل انا مبفكرش في الاولاد ولا حتي بفكر يكون عندي كام لان دول زاي الرزق وفي علم الغيب ( الله جاب الله اخد الله عليه العوض ) وهو انا هاشغل بالي بحاجة لسه في علم الغيب ايش حال اول خطوة اصلا مش موجوده اللي هو الحبيب الاولي او العريس اللي هاتجيبه الخطبه بقي ... يبقي مفيش اساس وبفكر هازرع ايه في البلكونه؟؟ ياسمين ولا نرجس؟؟ تيجي ازاي دي !!!... خلصنا من دا طلع لينا الكورس.

اااااااااااااااخ ياني يا صبر أيوب يارب اللهمني الصبر علي الولية اللي عندنا دي, بجد عمري ما شوفت مدرسة تبقي قوية لكن مش عارفة تشرح ياخوااااااااتي محدش اشتكي عليها قبل كده؟؟؟ ونبي باينله لاء.... النهاردة الحصة كلها بنتكلم عن الجواز والمسؤلية و الطلاق شوية وطلبات الاهل شوية والسن المناسب للزواج... أأأأأأأأأأأأن أأأأأأأأأأأن أأأأأأأأأأأأأأه بصراحة انا قلت اللي في قلبي بقي انا مش هاتجوز اي حد والسلام والتنازولات اللي كنت بعملها زمان مش هاعملها دلوقتي ( اصلي اخد علي قفايا كتير جوي جوي يعني ) طيب انا هاحكي ليكم الحوار دا شوفوا اهو حصل من 2005 الا انه لسه حارق في قلبي مره واحد جيه خطبني وكان اقل مني في التعليم والمستوي الاجتماعي ااااه وكان اكبر مني ب 13 سنة بس  اعمل ايه بقي !!! اهلي مشيوا بمبدأ ان جاكم من ترضوا دينه فزوجوه واهو دا اللي حصل والله ... وكنا شايلين 70% من الليلة دا لو مكنش ال99,9999999%  المهم جيه يوم قرات الفاتحه مجبش معاه دبل قلنا ماشي بعد 15 يوم هانلبس الدبل خاد في وشة 28 يوم ولما فتحنا بوقنا وقلنا فين الدبل ؟؟ وخلاص كانت الناس عرفت اني اتخطبت واتحسب عليا عريس .... الفالح الطالح النالح جيه يقولي ايه بقي ؟؟؟ انا مش هاكمل في الجوازه دي ... احيه ليه كده حصل ايه؟؟؟ اصلي صاليت صلاة استخاره وهبة مطلعتش لي في الحلم أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأاي شكراً.... وبقي التعليق اللي بيوصلي اخص عليكي يا هبة مش كنتي تطلعي له في الحلم ؟؟؟ الله مش كان يستغطي ولو كان مستغطي كان يشيل الغطي وانا مالي اااااالللله.
طبعا بعد التجربة دي وتجربتين تلاته عليهم قلت بس انا هاعد واتعنطز واتشرت ان مكنش يحفي ويلحس التراب مش عاااااايزاه. اعدت الخزانه ولا جوازت الندامة يا اختي اي ونبي. المهم ... خرجنا من السينتر والدم بيغلي هههههههههههههههههههه لا احلي حاجة لما اصلا مفتش من الحصة غير نص ساعة والنص ساعة دي طاع منها تلت ساعة في الرغي بالعربي في كلام فارغ وتيجي تقولك بعد كده ايه بقي؟؟؟ دقيقتين رااااااااااااااااااااااااحة احييييييييييييييييه ما احنا اصلا مريحين ياحجة انتي مش واخده باللك ولا ايه؟؟ هو اي نعم انا بموت في الرغي بس مش كده انا دافعة فلوس كتير ووجعاني يعني ... كنت انا اولي بيها بدل الرغي دا ولا ايه؟؟

بعدين تيجي احدي صديقاتي تديني كلمة جامدة النهاردة ... هبة انتي بينك وبين ال30 حاجات بسيطة ايه مش ان الاوان بقي؟؟؟ تقوم واحده صديقة اخري كانت اعده بقي ومتجوزه ومجربة الجواز تقوم ترد بالنيابة بقي عني او عنها مش عارفه بس تقريبا هي رادت بناء علي المثل اللي بيقول كنتي فين يا لاء؟؟؟ لما قالت اااااااااااااااااااااه ... يا شيخة سيبيها في حالها هي ناقصة وجع دماغ انتي كده مرتاحة يا اختي بلا جواز بلا وجع دماغ انتي لو شوفتي شكل جسمي بعد الحمل والولاده والرضاعة هاتقرفي والنعمة دا غير الرجالة هم وربنا يجي من بره متعصب من الطريق يطلع خلقه عليكي او في العيال دا غير بقي صرفتي دا فين وعملتي ايه ونيلتي ايه والتحقيق اللي مبيخلص ( سؤال يطرح نفسة .... يعني انتي مشوفتيش يوم حلو ؟؟ امال شهر العسل اللي بيبقي اسبوع بقدرت ادر ودلوقتي 3 ايام ... متهنتيش بيه؟؟ ) المهم والاختين بقوا بيتكلموا وانا في النص وناسين اني موجوده وبقت كل واحده فيهم بتقرر عني انا شخصياً ... في وقت ما هما كانوا بيشدوا في راس بعض ... كان كل تفكيري هو ليه الكلام عن  (البريود)  محرم ؟؟ يعني خط احمر والبنات بتتكسف تتكلم فيه كتير ممكن تقول لصحبتها انا جاتلي البريود لكن مش ممكن تقول مثلا لجوزها انا جاتلي البريود ليه؟؟ ... ليه لما بتحس بألم وبوجع بسبب البريود صعب تقول او تبين عشان عيب حد يحس بيها؟؟ طيب فين العيب هنا انا مش عارفة اشوفه يمكن لاني مختله عقليلاً بس يعني انا لما بطني بتوجعني بقول بطني بتوجعني او لما بتبقي سناني وجعاني بقول سناني وجعاني
ولا ظهري وجعني بقول ظهري وجعني ... لكن ليه مثلا صعب وقت البريود وانا عندي مغص وحرارتي مرتفعه وبطني وجعاني وكل شيء وجعني مقدرش اقول اني تعبانة عشان الاعراض دي كلها بريود مع ان محدش هايعرف لاني مش هاقول انا بطني وجعاني بسبب بريود مثلا ...
ليه مثلا مفتح مجلة والاقي فيها موضوع عن تحسين الحالة النفسية قبل البريود ووقتها وازاي الرجالة المفروض يتعاملوا معاها وازاي هي بذات نفسها تعرف تتعامل مع نفسها ؟؟؟ مش عارفه يمكن دا موجود وانا معرفش الله اعلم ... بس قلبي بيقولي هاتشتم النهاردة ( ايمووووووووووووشن سنان عريضه بتلمع ).

اخدت بالي من حاجة برضك خلتني اشرد بخيالي ... كل الناس بتدخل في حياتي ... لكن ليه ممنوع ادخل في حياتهم ؟؟؟ كام مره حد حشر انفه في حياتك الخاصة ولما تحشر انفك انت في حياته يقولك لاء ويعمل من الحبه قبه؟؟

هناك 8 تعليقات:

  1. موضوع فارس الأحلام دا يا هبة للبناتيت الصغيرة اللى لسه ياعينى مشافتش حاجة, انا كمان من حوالى اربع سنين اكتشفت ان مبقاش عندى فارس احلام ولا حتى مواصفات شكلية وكتبت عن الموضوع دا فنوت ع الفيس بوك اعتقد انك شوفتيها..
    وموضوع البيريود غلط تقوليه لشاب عشان ساعتها هتحركى سفالته بقا ومش هيتفهم انك عيانة لا هيحاول يعلق تعليقات سخيفة لو مكانتش ادامك يبقى بينه وبين نفسه..ابو امهم الهى يارب اللى ميقدرش الستات فى الوقت دا تجيله وميلاقيش اللى يقدره.
    بس جوزك لازم طبعا يبقى عارف عشان يتحملك..لان عملوا دراسة ووجدوا ان معظم جرايم القتل والانتحار اللى بتعملها الستات بتحصل فى الوقت دا..فلازم يعرفوا عشان يحترسوا ويلموا الدور:))

    ردحذف
    الردود
    1. تفتكري انه هايعرف يلم الدووووور؟؟؟

      ماهو دا اللي بتكلم فيه ان ليه دايما موضوع البريود بيحرك سفالة الشاب مش تعاطفه؟؟

      حذف
  2. ربنا يبعث لك فارس الأحلام على حصان أبيض ويكون فيه كل المواصفات " اللي انت مش عارفاها فيه " موجودة فيه ^^

    بالنسبة للتدخل في حياة الآخرين .. فهذا شيء عادي أصبح في مجتمعاتنا للاسف

    استمتعت بمروري هنا اليوم .

    ردحذف
    الردود
    1. الله يسعدك يا وجع البنفسج ويسعدني وجودك والله :)

      حذف
  3. بحييكي على انطلاقك وجرأتك يا هبة في فتح حياتك الشخصية.. ولو إن ده ممكن يفتح عليكي باب من السخافات

    بس استغربت رغم جراءتك قولتي بريود ومش قلتي معناها بالعربي وكانك انكسفتي مثلا.. مع غنها حاجة ماتكسفش زي ما قلتي.. نفس منطق اللي بيقول بيرستيوت وينكسف يقول معناها

    دمتي متمتعةبروحك الحرة

    تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. لا يا ضياء انا متكسفتش اقول معناها بالعربي بس حسب التعود كلمة بريود بقت منتشره اكتر ...
      والشباك اللي فتحاه من حياتي بعرض منه احداث عادية بتحصل مع ناس كتيره بس ممكن انا مبقاش فهماها لما بكتبها يمكن افهمها بفضفض بتناقش بعيد حساباتي من تاني بس مش اكتر .

      حذف
  4. بصى هو بالنسبه لفارس الاحلام فالو بتكلمى واحد وقالك عايزاه تفصيل والكلام ده فاكيد ملقاش فى نفسه المواصفات دى فاكيد مش هيعترف ان فى حد افضل منه يعنى فاكيد هيحبطتك هههههههههه اما لو بنت بقه ياااه كمان لو مرتبطه بواحد مش قد كده يعنى ولاقت انك كل ما تقولى صفه حلوه متلقهاش فى الواد بتاعها فاكيد هتقولك ايه ده انتى عايزاه تفصيل لان المستوى اللى هى شايفاه اقل من كده فعندها اعتقاد ان كل الناس يا كده يا اقل بس اقولك متسمعيش كلام العالم دول يابنتى والله ده فى ناس بيبقوا احسن من المواصفات التفصيل اللى انتى عايزاها دى وعلى فكره فى حاجات ممكن تبقى متاكده ان عمر اللى هتحبيه يكون فيه الصفه دى وسبحان الله تحبى واحد فيه الصفه دى وتحبيها كمان فيه فبلاش تحطى مواصفات وتحكمى نفسك بيها زى مثلا وانتى رايحه تشترى لبس لو نزلتى وحاطه استايل معين ادامك هتلفى وهتتعبى عشان تلاقيه وعينك مش هتشوف حاجه حلوه الا اللى فى الدماغك بس وبعد لما مش هتلاقى الاستايل بتاعك هتلفى تانى بعد ما تشيلى الاستايل من دماغك خالص على اول محل هتشوفى حاجه جميله جدا وتستغربى ازاى مكونتيش شايفاها بس اهم حاجه تكون مناسبه ليكى ... اما الموضوع التانى ده يا اخت هبه فلو انتى شايفه ان فى لسه بنات مؤدبه ومش بتقول فى الوقت ده لحبيبها او خطيبها هى فيها ايه على اساس انه عيب فاحب اقولك انك غلطانه كله بيقول والموضوع مبقاش عيب كل الموضوع ان ربنا قالك ( اذا بليتم فاستتروا )

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)