الأحد، 8 يوليو 2012

الدرس الاول

النهاردة يوم صداع وملل بالنسبة ليا ومن ساعة ما صحيت وانا بشوف حاجات غريبة, أي نعم مخرجتش من بتنا الا عشان اجيب عيش وبس, بعيد عنكم كل يوم انزل اروح الشغل واروح الكورس واروح في كل حته واقول لنفسي وانا مروحة هاجيب عيش وانسي, وكل يوم انزل السوبر ماركت واجيب كل حاجة لكن انسي العيش وانا من الكائنات اللي بتاكل كل حاجة بالعيش, بس اوعي النهاردة الحمد لله تذكرته وجبت عيش.
بكره عندي امتحان فرنساوي في الكورس وبصراحة كسلانة كسل رهيب جداً ومصدعة بسبب الجو ولكن صدعت أكتر لما صديقة ليا كلمتني والبت دي رقيقة جدا وانا بنسي انها رقيقة, أصلي قرات علي الرقة الفاتحه منذ سنين طويلة جدا ولقتها بتشتكي من خطيبها وبتقولي ( يرضيكي اعد اقوله كلام حلو واقوله يا ...{ ركزوا في الجملة الجاية } ... يا ماليكَ كالبي ) قصدها يا مالك قلبي اصل من الرقة الحروف بتبقي راق واحد مش راقين وتلاته زاي فلوره وفاين... مخبيش عليكم لما سمعت يا ماليكَ كالبي دي مسكت نفوخي أأأأأأه يانفوخي ياني.
وافتكرت ايام ما كنت رقيقة ... كنت زايها كده وانقح كانت احمد بتطلع مني كاني بتنحنح اي والله ( يااا أَ هما د ) كأن حرف ال حـ دا مش موجود في الابجدية او حاجة زاي كده, ااااااااااااااايه ززززززززمن, عارفين بسبب الرقة اللي كنت فيها مره لقيت واحد وانا باكل ملبس زمان بقي كنت بقول عليه ( بون بوني ) فا كنت باكل ملبس بقي ولقيته بيقولي بتاكلي ايه؟؟ فا قلت له بقي برقة ( باكل بون بوني ) قالي ( الله ... عمرك شوفتي بون بونايه بتاكل بون بوني ؟؟؟ ) لا والانقح بقي ان انا اتكسفت بقي وحوار كبير يالي ما علينا.
الصداع بجد مخليني مش عارفة افكر كويس او اركز ونفسيتي من امبارح مش حلوة ... نسيت الباص وورد بتاع الياهو بتاعي ولما جيت افتحه طبعا حاولت مليون محاولة عشان افتحه في الاخر قفلوه عليا ... وبصراحة حتي مش عايزه اروح اعمل واحد جديد ... بس ايه الزهيمر اللي انا فيه دا؟؟ احيه عليا... والموضوع دا مش مع الاميل وبس لا دا مع مليون حاجة تانيه بقي... ربنا يستر.
النهاردة بقي وانا اعده في امان الله جاتلي كام مسج غريبة كده وكلها تتمحور حول جمالي وان اللي باعت لي المسج دي عايز يتعرف عليا لاني جميلة ... طيب يعني لو مكنتش جميلة ماكنتش هاتتعرف عليا؟؟ وهما من امتي البشر بيتوزنوا بجمالهم وبيتقيموا بجمالهم الخارجي؟؟ يعني انت عايز يتتعرف عليا وتعرض عليا نفسك وترمي نفسك عليا لانك بس شايفني حلوة؟؟ طيب انا مش عايزة اتعرف عليك مش لانك مش حلو لاء لانك تافهه....
فاكرين لما قلت احنا ليه معندناش كتب تعلم الرجالة كيفية التعامل مع حواء ؟؟ عشان الاشكال الغلط دي تتعلم ازاي تتعامل مع حواء ... ومن مدونتي هذة سابدأ بالحوار دا لان بصراحة مليش خلق اعمل كتاب جديد ويتنصب عليا تاني للمرة ال4 بقي هههههههه ( دي حكاية تانيه هابقي احكلكم عليها بعدين ).
1- الدرس الاول:-
كن رجل نبيل, تكن لك امرأة حقيقية ... يعني ايه الكلام دا؟ يعني ميبقاش كل اللي انت بتشوفه فيها وبس جسمها وشفايفها وامكانيتها, رفعها او تخنها او لون عينيها او شعرها, لان صدقني المرأة اكبر واعمق من كده... انا معاك ان الشكل الخارجي له عوامل بس برضك الداخلي كمان, لان نفرض كده ان حصلها حادث وتشوهت وفقدت جمالها دا... هاتعمل ايه؟؟ هاتسبها صح؟ واااااطي.
البنت مبتحبش تسمع تعليق ( انتي طلقة ) او ( شفايفك نار ) علطول هاتحطك في القائمة السوداء... مبتحبش كمان اللي كل كلامه عن العلاقات العاطفية ويلف ويدور ويقولها ( انتي رومانسية ولا لاء؟ ) وهو بيكلمها كلام يحمل اكتر من معني, كمان مبتحبش الراجل اللي بيشتم قصادها بيشعرها بالاشمئزاز والتقزز منه ومهما كان ابن ناس بقي وعايش في مستوي عالي الا انها هاتقول عليه بيئه وابن شبعة بعد جوعة.
مبتحبش الراجل كمان اللي تحسه تافهه ويكلمها وصحابه حوالين منه ويعدوا يغلسوا عليه لانها وقتها بتحس انه بيتمنظر بيها وبتشوفه خيخه لامؤخزه يعني.
مبتحبش الراجل اللي بيتكلم بالارقام كتير... العربية كلفتني كذا ... وانا طلعت مع اصحابي الغردقة وصرفنا كذا .... وانا جبت هدية لصحبي او صحبته بكذا ... الموضوع دا ممل وبيزهق وبيحسيسها انك معندكش ثقه في نفسك فا بتعتمد علي جيبه المخروم.
البنت بتحب الراجل اللي اول مايشوفها يبتسم ويقولها ( ميرسي لانك جيتي ) ولما يعلق عليها يعلق بطريقة شيك ( الطقم دا شيك جدا عليكي ) ( انتي ابتسمتك حلوة ) ( بحب اعد اتكلم معاكي لاني برتاح ) الكلام اللطيف دا بيخليك في مكانه تانيه وبيقول انك انسان شيك.
لما تيجي في اول مره تقابلها وتجيب ليها وردة بتبقي حاجة لطيفه... هاتحس انك مثقف ومتفتح مع ان الحقيقة قد تكون غير كده خالص... لما تفتح ليها باب العربية ... لما تشد ليها الكرسي في الكافيه او المطعم... لما تعمل ليها سي دي اغاني حلو كده رومانسي.... الكلام دا كله بيبقي مهم جدا عند البنات وصغير جدا وسهل تعمله ومش هايكلفك وربنا.
تذكر:- مش كل شوية تقولها انتي اموره ... وانتي موزة قوي وانتي مش عارف ايه؟؟
بس قولها انا لما بتبتسمي بحس بالسعادة ... ابتسامتك جميلة ومريحة .

هناك 6 تعليقات:

  1. تصدقي فكرتني بمقوله لاانيس منصور

    فَرْقٌ كبير بين أن تحبها لأنها جميلة، وأن تكون جميلة لأنك تحبها.
    أنيس منصور

    فعلا كلامك صحيح وجرئ وفي محله دائما مبدعه ياهبه وشجاعه تسلم ايدك

    ردحذف
    الردود
    1. الله يخليك يا شريف ... ربنا يرحمه بقي

      حذف
  2. درس معقول وابن حلال

    بس برضه الدرس ده من وجهة نظر هبة .. مش كل بنات جنسها
    فيه آه خطوط عريضةمتفق مهعاكي فيها .. بس فيه حاجات تانية مابتمشيش مع كل البنات

    مستنيين باقي الدروس وموفقة إن شاء الله

    ردحذف
    الردود
    1. ن شاء الله مش هانسي يا كبييييييييييييير

      حذف
  3. صباح الغاردينيا
    هههههههههههه
    طيب اولاً الف سلامة عليكي
    ثانياً يارب الرجاله تتعلم
    اسلوبك جميل بجد ومن قلبك وعفوي "
    ؛؛
    ؛
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    reemaas

    ردحذف
    الردود
    1. الله يخليكي يا ريماس ولا يحرمنيش منك

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)