الاثنين، 23 يوليو 2012

الدرس التاني

منذ أيام وأنا راغبة في كتابة الموضوع دا بحرقة وبقوة وبشدة وعنف, كل الناس إللي تعرفي وجه لوجه هاتقول إني بكتب الموضوع دا لاني بكره الرجالة, في الواقع أنا مش بكرهم ولا شئ ولكني مبقتش بحترمهم ونحن بقينا في زمن النساء هن القوامات علي الرجالة بأخلاقهم وعملهم وعلمهم. 

كانت صدمة بالنسبة ليا قوية جداً عندما قرأت رأي سياسي عربي معروف مبرر رفضة دخول المرأة العربية عالم السياسة والبرلمان قائلاً " مجتمعنا يسيطر علية الرجال والرجال أقدر من النساء, لم تطور النساء أنفسهن بعد, ولا يملكن ما يكفي من الخبرة كونهن ( توابع) لم يشغلن مراكز في السلطة كما يفعل الرجال" وقد اعرب أخر قائلاً مبرراً " أن المرأة مصدر إلهاء ووجودها في البرلمان فتنه في حد ذاته فقد تشغل احد النواب وتفتنه بملابسها فينشغل عن الجلسة بالنظر اللي ثديها وتفقد جسدها وقوامها". 

ان دل هذا الكلام إللي شئ فهو يدعل علي أن الرجال لم يعودوا الستار والسوتره ورب المنزل, بل هم ضعاف الشخصية أمام شهواتهم البشرية, يطالبوننا بالعفة والعفاف والشرف وهم يفتقرون له, يطالبوننا بالانوثة وهم أبعد ما يكونون من الرجولة, متجاهلين أن الرجول ليست بقدراته القوية أو ابداعة أثناء العلاقة الجسدية بقدر ما هي أخلاق أصيلة . أصبحت تلك الاخلاق تتمركز في النساء أكثر وأعمق وأقوي من الرجال. 

كم فتاة عبر الفيس بوك وغيره من مواقع كانت تبعث لها برسائل خليعة, والغريب أن أكثر من يرسل تلك الرسائل ذكور متزوجين, يطالب فيها أن تشاركة الفتاة بضع دقائق من اللذة. بل والادهش أن ذلك الذكر يلعب دور الرجولة أمام زوجتة ينهي ويأمر ويمرمط فيها ( كأنها الجارية اللي اشتراها ابوه ليه ).
الخيانة ... لا أسم لها ولا عنوان سوي الذكور ... حسبي الله ونعمة الوكيل.

منذ أيام كنت أستمع إلي أغاني أبو الليف الجديدة وقد أعجبت بشدة وبقوة بموضوعات الاغاني وما تحتويه من رسائل وكانت مبادرة قوية وحقيقة من أبو الليف يناشد فيها الذكور بالتغير ويعطي البنات الهبل درس عبر أغنيتن له " نينا هووو " و " بنت الناس ". 
شكراً أبو الليف لمساهمتك في التغير الاخلاق والوعي بين الشباب. 

لقد طفح بي الكيل منهم, يأمرورنا بالتغاضي عن ماضيهم ويفتحون لنا تحقيق عن ماضينا ويشيدون المحكمة ويصدرون الحكم بدون الاستماع إلي الدفاع او تقدير الموقف, يشعرونك بالذنب ويتبعون دائماُ أسلوب إللقاء اللوم علينا نحن لكني نلتهي بمشاكلنا وننسي مصايبهم الخفية... يصيبوني بالاشمئزاز عندما أقابل ( خالتي اللتاتة ) بينهم وكما اعتقد وكما أشعر الان لازم من تغير أسم خالتي اللتاتة دا إلي خالي اللتات بجد هايكون أكتر تعبيراً وأدق وصفاً بهم.

لكي تكون رجل في نظر الانثي ... لابد أن تكون الرجولة نابعة من جواك وبصدق ويجب أن تعرف أن شرفك بعيد عن الانثي تمام ونهائياً لان شرف الرجل كلمة والكلمة تحمل الكثير ... تحمل وعدك وصدقك ودينك وشئ هاتتحاسب عليه يوم الدين .

لما تعرف ازاي تحافظ علي كلامك أبقي تعالي حاسبني ...

هناك 10 تعليقات:

  1. هند معروف
    هى للأسف نظر دونية متخلفة ناتجة من تخلفنا الحضارى .عندنا دين عظيم منذ 1400 كانت المراة تحارب وتعلم الرجال والائمة العظام وتشتغل بالسيياسة .
    هل قالوا عندئذ انها تلهى الرجال , اجدادنا كانوا متحضرين عن معاصرينا اليوم والادهى انهم يلصقونها بالدين.فليمكثوا فى كهفهم . ولتنطلق النساء لتعمر الارض تؤدى حق عقلها الذى خلقه الله لها

    ردحذف
    الردود
    1. الله عليكي يا هند فعلا اجدادنا كانوا متحضرين أكتر مننا فعلا.

      حذف
  2. كان نفسى اعرف صاحب وجهة النظر المريبة دى يا هبة
    أصلا يعنى ايه نائب برلمانى الناس استئمنته على حالهم ومشاكلهم واتوجد فى المكان دا عشان يحلهالهم ويحسن اوضاعهم فيركز مع واحدة قاعدة معاه فنفس القاعة!
    رجالة مريضة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    قال الستات لسه معرفوش يطوروا من نفسهم ماسبب تخلفهم دا ايه والنبى ؟:D

    ردحذف
    الردود
    1. عارفة أنا أول ما أخلص الكتاب هاديهولك عشان تعرفي اللي حسيت بيه

      حذف
  3. صباح الغاردينيا منمونتي
    وكل سنة وأنتي طيبة ومعليش تأخرت عليكي لأني مش بدخل كتير في رمضان للأسف يامنة النظرة الذكورية للأنثى مش بتتغير الرجل لايسامح أخطاء أنثه بينما هي تسامح وتتغاظى من أجله ولكن ستبقى الأنثى أجمل بإحساسها وصدقها "
    ؛؛
    ؛
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    reemaas

    ردحذف
    الردود
    1. والله يا ريماس معاكي حق ...
      واتوحشششششتك والله ورمضان كريم عليكي وعلينا.

      حذف
  4. طيب .. متفق معاكي إن النموذج دة موجود وماشي هنقول إنه كتير.. لكن فيه نماذج كتير على النقيض منه.. وبيساعدو المرأة انها تاخد حقوقها أكتر من المرأة نفسها

    ومهمه كنت متفق معاكي ياهبة فالحقيقة إن السبب مش في الراجل لواحده صدقيني المرأة تتحمل جزأ كبير.. فهي إن كانت نصف المجتمع فهي نصف المشكلة وعلشان نحل لازم اللي اتنين يبقو جمب بعض مع بعض..

    ممكن اجيبلك نماذج كتير جدا لستات بيقولو نفس كلام الراجل اللي نقلتيه ده

    فهماني؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. فهماك يا ضياء ... بس الستات دول بيقولوا كلام الرجالة لانهم خايفين اصلاً من الرجالة ... او هما فهمين انهم لو قالوا كده الرجالة هاتبقي مبسوطة منهم وتقول ليهم برافوا راااائع انتم شطار وتستهلوا استار... المرأة في مجتمعنا العربي مغلوبة علي امرها يا اما مغيبه والتغيب دا حاصل برضك بسبب الرجل وقمعه ليها.

      حذف
  5. مش تبرير ليهم إنهم يسكتو أو يقولو كلام زي البغبغانات

    اللي عايز ياخد حقه بياخد حقه.. خصوصا إن فيه كتير جدا مقتنعين بالحق ده وهيقفو جمبه

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)