السبت، 25 أغسطس 2012

Italian Ice بتاعي

أنا في الاونة الاخيرة بعاني من زيادة في الوزن وعمالي حالة نفسية سيئة جداً وبدل ما احلها بالعكس انا بزدها وكمان الاحوال اللي محيطة بيا كمان عاملة تأثير قوي بصراحة ومتعودش إني استسلم للاحساس دا أكتر ولكني بحاول علي قد ما اقدر اخرج نفسي خارج الدايرة دي واتحكم في وزني الزائد باني اعمل حاجة من أتنين يا اقلل منه يا اني مزدش أكتر... 

احنا في الصيف والدنيا حر وكلنا عايزين حاجات باردة اكتر وايس كريم وحوارات من دي اللي بتودينا خلف الشمس وبتدينا شعور سئ بعد فتره, كنت بكلم زوجة صديق ليا من أيام الجامعة وهما دلوقتي عايشين في امريكا وقلت ليها علي اساس اني بخترع بس والله كنت فكراه اختراع معرفش انه موجود اصلا وبكل ثقة وانا متعنطزه كده " اسكتتتتتتتتتي يا ريمي مش انا عملت ايس كريم في البيت قليل السعرات الحرارية بس تحفة
ريمي :- لا والله ازاي ؟ علميني تكسبي فيا ثواب ..
أنا :- طبعا يا حبيبتي هاتي الفاكهة الطازة اللي انتي بتحبيها او مجموعة فواكهه يعني مثلا هانتخار المانجو ... هاتي منجاية كبيره وعصير مانجو وتللج واشريهم حلو جدا مع بعض لحد ما يطحنوا ناااااااااعم جدا وبعدين حطيهم في الفريزر المفروض ان الشكل النهائي يكون كده ... 
وروحت بعتالها صورة 


راحت كبساني وبطاني ومحرجاني وقالت لي " احنا عندنا دا في امريكا واسمه Italian Ice " وبدأت تسألني انا جبت منين الطريقة وعرفت ازاي الطريقه؟؟ قلت ليها ابدا انا اعدت افكر وامخمخ واصلا انا كنت عايزة اعمل فريسكاتوا وقلت ان الفريسكاتوا دا في الاساس عباره عن تلج وعصير واكيد حاطين معاه فواكة ولو نسبه بسيطة؟؟ 
ومن هنا بدات اجرب كذا حاجة بصراحة انا عجبني اخر حاجة عملتها جبت عصير كوكتيل بتاع سيزر وجبت موزه وتفاحه وعنب وكريز واناناس وضربتهم مع بعض كويس ومع تلج لحد ما نعموا بس مش قدرة اقول ليكم واااااو بجد بصراحة ... وطلعت من ع النت طرق جديدة وكتيره اكتبوا Italian Ice علي جوجل وهايطلع ليكم حاجات كتيره .. هو في ناس بتضيف عليه سكر لكن انا لاء مش بضيف بس دا يرجع لرغبتكم انتم .


هناك 6 تعليقات:

  1. هند معروف
    شكلك عندك عقلية مطبخية مخترعة زيى انا سعات بخترع اكله وعشان اريح ضميرى ابحث ع النت الاقيها فعلا موجودة
    بس الايس ده مش شبه الفريتشينو اللى عند ستار بكس ؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. الفريتشينو هو الفريسكاتو علي فكره

      حذف
  2. مساء الغاردينيا هوبا
    ايه دا ؟؟
    بجد يمي يمي نفسي في آيس كريم
    احنا عندنا رطوبه مووت :("
    ؛؛
    ؛
    لروحك عبق الغاردينيا
    reemaas

    ردحذف
    الردود
    1. مساء الورد يا ريمو
      فعلا الايس كريم احلي شئ

      حذف
  3. بالنسبة للحاجات دي أحب أكلها ماحبش عمايلها

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)