الثلاثاء، 21 أغسطس 2012

جوه القفص

بنات كتيرة سألتني في الاونة الاخيرة أن ليه بقالي فتره مبكتبش موضوع حقيقي او كويس زاي ما هما متعودين مني وبيكون ردي زاي كل مره { مش لقية حاجة اكتب عنها او اتكلم فيها ووقت ما هلاقي حاااااااااااااااااضر هاكتب }, بصراحة بقالي كام يوم في كذا موضوع عايزة اتكلم عنهم, منهم " ليه الشاب اللي بيعمل relationship status بيعملها خاصة يعني البنت اللي مرتبط بيها هي لوحدها اللي تشوفها " بس بصراحة معرفتش أكتب عنه لان أنا مش شاب ومدخلتش في نفسية الشاب من جوة أو عقله الباطن أو دماغة أنا حتي معرفش هو ممكن بيكون بيفكر ازاي وفي ايه؟؟ لكن كل اللي اقدر اقوله من وجهة نظري كا بنت هاحكم عليه ازاي ؟؟ انه دا عايز يرح دماغة من زن البنت دي فا بيديها العضمة إلي هاتريحها وتسكتها وتخليها تكبر دماغها وتفتكر انه كده بيعمل الحصل وان اي حاجة بتحصل بعد كده علي عينك يتاجر في حين انه في الواقع بيلعب عليها وبيخدعها وهي متعرفش, وكمان هاترجمها ان اللي بيحصل بنهم دا واحد واخده جد والتاني هزار, يعني كده من الاخر لو اكتشفتي ان اللي انتي مرتبطه بيه او مخطوبة له او متجوزاه عامل الاستيتوس دي انتي بس اللي تشوفيها سيبيه يا بنت الحلال قبل ما هو يسيبك وهاتي كتاب نسيانكم لاحلام مستغانمي واقريه يا أمي وجمب منك كام علبة مناديل زين العائلية وعيشي مع اغنية ماجدة الرومي " لا أنا لن أعود " عشان تديكي دفعة قوية من الشجاعة والاصرار ولمعلوماتك انا بعمل كده, لما بتسك علي قفايا من أي حد والله بروح جايبه كتاب النسيان دا واروح مشغلة لا انا لن اعود وبضيف ليهم الشوكولاته والنسكافية عشان تروق من أعصابي. 

الموضوع بقي إللي عايزة أتكلم فيه هو ... بس قبل ما قول هو انا عايزة احكي حكاية افتكرتها دلوقتي هي مش حكاية حكاية مش عارفه بصراحة هي إيه؟ بس هو موضوع مهم جداً ... انا امبارح صديقتي العزيزة هند ... علي فكره يا هند احنا السنادي يبقي بقالنا 6 سنين نعرف بعض وبفتخر جدا انك صحبتي ربنا ما يحرمني منك يا رب ... المهم الحكاية ان هند كانت بتحكيلي امبارح عن حد هي تعرفة و البنت دي بيتقدم ليها خطاب كتير من اشكال والوان وكان من اللي جوم يتقدموا ليها واحد كان بيشتغل في بلد بس مش فكره ايه هو بس شكله اجني والواد بيجي مصر يتقدم لبنات الناس ويكتب عليهم ويتجوزهم وبعدين يطلقهم أل ايييييييييييييييه؟؟ اصله بعد ماحصل اللي حصل اكتشف ان مشاعره مش حقيقية وانه كان لازم يتجوزهم عشان يعرف مشاعره حقيقية ولا لا؟ عشان ميبقاش ميحبش يبقي في حاجة في الحرام... المهم البنت دي عرفت ازاي بقي بحقيقة الولد دا؟؟ لما كلمة واحد قريب منهم وهو يعرفه كويس قالها اوعي دا اه صحبي واه هو بيشتغل كويس لكن دا كان متجوز مرتين قبل كده وحكالهم الحدوته الصغيرة دي وطبعا هو كان قايل ليهم انه خطب مره قبل كده بس.
بصراحة مقدرتش اتمالك اعصابي برغم ان هند طلبت مني اتمالك اعصابي, لكن لقيت نفسي بنفجر وانا بتخيل ان دا ممكن يحصل معايا او مع اختي الصغيرة, إحساس زبالة قوي وأنت مقلق من اللي دخلين بيتك... مش هاتكلم عن الحوار دا اكتر لان انا لسه راسي سخنه منه من امبارح بدرجة انه جالي في الحلم.

الموضوع بقي إللي أنا عايزة اتكلم فيه موضوع مهم جدا أي وهو, الستات لما بتضايق الرجالة مبتتحملش كلامهم, ودا اكتشفته من مسلسل أمريكي انا بتابعه علي التليفزيون, بيتكلم عن قصة اتنين تخان جدا وقعوا في حب بعض ومع الوقت بيتفهموا مع بعض وبيحبوا بعض والمفروض ان في النهاية بيتجوزوا وكمان بيوضح علاقة الشاب باهله ومع اهل حبيبته وعلاقة البنت مع الشاب ومع اهلها ومع اهل حبيبها... وكان في حته فحلقة اليوم ان ازاي موضوع مضايقها جدا ومعصبها جدا هو متحملش يسمعها واعتبر ان هي كده بتنكد عليه في وقت ان هو لما كان مضايق ومتعصب انفجر وياها وكان بيس وكول بالنسبة ليها وتحملته, الموقف دا خلاني اتوقف عنده وافكر في كلام أمل محمود من كتاب " عشان الصنارة تغمز " انا مش فكره كلامها حرفياً بس كانت فعلا بتتكلم عن ان الراجل مبيتحملش الكلام دا, طيب الراجل بيتحمل ايه؟؟ مش فهمه بصراحة, لا هو بيتحملها وهي بتشتكي ولا هو بيتحملها وقت ما بتغلط ولا هو بيتحملها وقت ما بتتخن تحت أي ظرف كان ولا هو بيتحملها وقت ما بتكتئب ولا بيتحملها وقت ما بتنشغل عنه بسبب شغلها او دراستها او الاولاد يبقي ايه؟؟ هايتحملها امتي ؟؟ ماهي مش طول الوقت اعده لسيدته متمكيجة ومستنياه ومتبسمه ومحضره الطشت عشان تنزل تحت رجلية ( الكلمتين اللي فاتو دول مش حقيقة دي مبالغة مني بسبب الانفعال مفيش واحده بقت بتعد تستناه بالطشت ).
بجد مش قدره افهم سيكولوجية الرجل هو المفروض اقرا ايه عشان افهم الرجل؟؟ يعني كتاب Love SMART و عشان الصنارة تغمز و Act like a lady think like a man  خلاص بصمته وهو اصلا ميختلفش شئ عن كتاب دكتور فيل اللي في الاخر بيقول ليها ان 100% من الرجال بتقول كلمة بحبك لكن 20% بيحسوا بيها و 90% من الرجال بتقول كلمة تتجوزيني لكن اللي بيتكلمها وبيطلبها بجد 5% واللي بينفذها ومستعد يستمر في الجوازه دي 1,5%. 
تفتكري ان بعد كل الاحصائيات دي أنتي مستنيه ايه؟؟ او متوقعه ايه؟؟ 
أنا عن ذات نفسي مش متوقعه شئ... واللي لازم اعمله اني اعتمد علي نفسي ومحتجش لراجل يؤمن لي احتياجاتي ... برغم كده انا مش عارفه اعمل دا.

هناك 14 تعليقًا:

  1. هند معروف
    بجد النفاس البشرية دة معقدة والناس كمان مش عارفة هى عايزة ايه وكمان معظهمه بيمثل . طب احن انعمل ايه بجد يعنى نتعامل ازاى حتى لو استخدمنا ذكائنا ف ممثلين شاطرين .وبالنسبة للرجال غير انهم جنس تانى فعب شوية نتفهمه بس مع عقدهم دى طب نعمل ايه.
    المفروض الزواج علاقة تكامل يعنى تعاون ف مواجهة الحياة ون اهمها الاحتواء العاطفى ,افضل وصف لده قول ربنا "هن لباس لكم وانتم لباس لهن" يعنى مش احنا بس المفروض نحتوى .طب هى تروح تشتكى لمين يعنى .بجد لاحظت مؤخرا محدش طايق نفسه ولافاهم نفسه عشان يستحمل حد تانى ولاانه يكون اسره عشان كده بقى فيه عزوف عن الزواج ومقضينها او جواز فاشل .رجل مش مسئول وبنت مش عارفة حقوق جوزها وعيال صايعة .
    بالنسبة لعمنا ده اللى اتجوز مرتين مش عافة اقول ايه بصراحة وصلت وطو بعضهم انه لما خد اللى عايزه يرميها وهى مراته اصلا ,طب معروف هو بيعمل كده لو مش متجوزها بيشك حتى لو بيحبها.انما وهو متجوزها قبل الفرح يسيبها عشان شك ياحماااااااااار ماهى مراتك , بسمع الحكاية دى كتير ,حتى الشيوخ يقولوا مش حرام بس ارجو البنات بلاش عشان عارفين التفكير الزفت بتاع الرجالة,وهتبقى لوحدها ف مواجهة المجتمع

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا يا هند محدش بقي فاهم نفسه انا عن ذات نفسي مش فهمه نفسي فعلا هههههههههههههه
      طيب دا الوحده بقي حتي بعد ليلة الفرح المفروض تفضل فيرجن يعني خوف من اللي البغل دا ممكن يعمله فيها ولا لا؟؟

      حذف
  2. يا موضوعاتك يا هوبااااااااااااا جامده جدااا

    ردحذف
    الردود
    1. حنون انا كده مفهمتش رأيك انتي ايه رايك في الكلام معانا ولا ضدده؟

      حذف
  3. انا متفقه معاكى فى التحليل الاول وممكن نضيف عليه انه ممكن يكون بيحبها بس ماعندوش مانع يعرف حليها حد على سبيل التسلية ودول كتير

    ومتفقة معاكى فى فقعتك وحرقة دمك من العريس

    ومندهشة من الموقف التالت لان اتمنى اخد حد عن حب على اساس ان اللى بيحبوا بعض لما بيختلفوا بيعرفوا يتفهموا ..كده الحسبة تختلف

    ردحذف
    الردود
    1. بس عارفه لازم فعلا تتبعي المسلسل دا لانه هايعلمك حاجات كتيره جدا

      حذف
  4. اكتشفت ان الوقت اللى بكون مبسوطة فيه ببقى واخدة أجازة م التفكير
    بمجرد مافكر وييجى فدماغى كل كلمة انتى كتبتيها دلوقتى بكتئب
    زي دلوقتى بالظبط:D

    ردحذف
    الردود
    1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      معرفش ليه ضحكت بس فكرتيني لما بتقوله يعني طول الفتره اللي كنت مرتاحه فيها معاك واحنا متجوزين كنت بتخدعني وبتخوني ومتجوز عليا؟؟؟

      حذف
  5. مفيش حد يعرف يفهم دماغهم جنس بشري غريب الرجاله دول وبالمناسبه كلهم زي بعض :D

    ردحذف
    الردود
    1. ايوة فعلا بس برضك تحسي ان عقلية اليابانين مختلفه عن الاوروبين عن الامريكان عن العرب والعرب جوه بعضهم مختلفين.

      حذف
  6. صباح الغاردينيا منمونتي
    وحشتيييييييييييييييييييييييييييييييييييني والله
    مين معصبك ياعسولة بس بجد ماعرفش اكون ضد الرجل
    اعمل ايه بحب وواقعه في الحب هههههههههه
    بس عارفة حب على شوية دلع حتجيب قلبه ودماغه ههههه"
    ؛؛
    ؛
    كل سنة وأنتي طيبة
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    reemaas

    ردحذف
    الردود
    1. صباح النور يا ريموووو وانتي كمان والله وحشتيني ... واللي معصبني هو غباء الرجالة بس
      يا حبي يا رب تفضل حيااااااااااتك كلها حب في حب وسعادة بس خودي بالك برضك

      حذف
  7. والله أنا بقيت مستغرب مين عايز يفهم مين.. كل الرجالة بما فيهم المفكرين والفلاسفة والشعراء وحتى الستات نفسهم اتفقو إن المرأة كائن غامض متناقض مستحيل الفهم ولا فهم ردود أفعاله

    على الطرف التاني المرأة مصرة إن الراجل مش مفهوم وعايزة تقرا عنه كتب أد كدة لعل وعسى

    وفي رأي ضياء عزت إن اللي عايز يفهم حد سواء كان راجل أو ست هيفهمه لما يقرب منه بصدق من غير ما يحتاج كتب ولا تفسيرات مفكرين..
    الموضوع مش محتاج دراسة أد ماهو محتاج إحساس حقيقي



    ردحذف
    الردود
    1. للاسف يا ضياء الرجالة كلها معندهاش نفس مبدأك واللي بيقول نفسك مبدائك بيقوله كلام مبيكونش قصة 100%

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)