الجمعة، 31 أغسطس 2012

شيش سمك

صباح الخير ... اليوم لطيف جداً اتمني أن يومكم يكون أحسن وأجمل ... اكيد انتم فاكرين اللي حصل لي امبارح وحالة الاشمئزاز اللي كانت صيباني واصراري علي اني مش هاكل أي فراخ تاني, بصراحة كل دا راح بعد 7 ساعات ... وعملتها شاورما كان عندي عيش لبناني وعندي طيحينية وعندي عندي مخلل وشطة وروحت مشوحه الفراخ الاول علي النار مع بصل وفلفل اخضر وطماطم ... كان طعمها كويس بس بصراحة كان ملحها قليل شوية لكني عوضته بالمخلل... اما اليوم فقررت أعمل طاجن سمك بس عملت حبه صغيرين جدا وعملت الباقي شيس سمك ... أيوة شيش سمك . 

لما نزلت عند الخضارية مكنتش عارفه انا هاعمل ايه؟ او عايزة اعمل ايه؟ كل اللي انا عارفاه ان انا عايزة اكل سمك وبس النهاردة بس لقتني بجيب بقي بطاطس ولما روحت البيت اعدت اسأل نفسي ... هاينفع احطها مع الطاجن ولا لا؟؟ هاتصلح ولا لا؟ بعدين قلت خلاص انا هاعملها لنفسي وطلعت البطاطساية قشرطها وغسلتها ونقعتها في الماية حبه ... بصيت للسمك لقيت عندي سبيط قلت حلو انا بحب اقليه بس ماليش مزاج النهاردة اني اقلي ودقيق والغوص الدنيا وخصوصي ان الماية مش مساعدة خالص قلت لنفسي انا مطلعه سبيط ومطلعه شوية جمبري صغيرين وشوية سمك باسا حلو طيب كده كده الكمية مش كتير لكني هاتحدي نفسي واشوف انا اقدر اعمل بيهم ايه؟؟ 
سلقت البطاطس في شوية ملح وكمون بس مش سلقه كامله عشان مش عايزاها تتهري علي الشواية ... خالتها اقرب اللي النضج الكامل لانها كده كده متقطعه صغير ولسه هاتبقي علي الشواية وجبت البصل كمان وروحت مقطعاه كبير واديته نص سلقه بس هو والفلفل كمان ... كل حاجة ادتها نص سلقه حتي السبيط الا الطماطم خالتها فريش ... جبت الشواية وروحت دهناها زيت والاسياخ الخشب وروحت دهناهم زيت وجبت الصالصا الجاهزه وتبلتها حطيت عليها شوية ملح صغيرين وشوية سكر صغيرين جدا وعليهم قرفي وفلفل اسود وركنتها علي جمب لحد ما حاجة الشيش تبرد شوية .
جبت الحاله الوسط وقطعت فيها بصل وقرن فلفل وحيد واعدت اشوحهم مع زيت الذرة كويس جدا علي نار هادية لحد ما البصله طريت وبعدين حطيت الصالصة اللي كنت عملاها وحطيت عليهم كمان معلقتين معجون طماطم لاني بحبها تبقي حامره زاي الدم وفضلت اقلب اقلب اقلب علي نار هادية لحد ما عرفت انها اتسبكت وتعرفي ازاي انها اتسبكت بقي؟؟ بانك لما تشقي بالمعلقه الصلصة نصين ميجوش علي بعض يفضل كل نص لوحده (واخده بالك يا بسمة؟؟ ) وبعدين ضفت شوية سمك وشوية من الجمبري اللي بقاي علي حتيتن سبيط لاني خاليت اكتر السبيط للشيش ... الطاجن كان اكتره سمك ... سبتهم علي نار هادية مع بعض وبعدين روحت جايبه بقي حاجت الشيش ... طلعت البطاطس والجزر والبصل والفلفل والسبيط وبقيت امسك السيخ احط بطاطس بعدين جزر بعدين فلفل بعدين بص بعدين سبيط بعدين جمبري وبعدين سبيط كمان وبعدين الخضار دا كله تاني والكمية عاملت معايا 4 اسياخ خشب حلوين وحطيت عليهم الصوص اللي عملته وبعدين حطيتهم علي الشواية ورجعت تاني للطاجن جبت البقدون في الاخر وقطعته مفروم ناعم وقلبته مع الحاجة لاني محبتش يكون دبلان او يطبخ بدري بدري وجبت البرام الصغير وحطتهم في الفرن وهو كده كده هايكون مستوي بس انا بحب ان الوش يكون له لون مختلف كده وعشان هو مستوي انا شغلت الشواية اللي فوق بس مشغلتش اللي تحت عشان ميتلسعش وقلت لنفسي حلو قوي انا دلوقتي اعمل الرز ... بصراحة انا مبعرفش اعمل الرز المصري فاشله فيه جدا ومعملتهوش الا مره واحده اه الحمد لله كان طالع حلو بس مقدرتش افتكر الطريقة لاني عملته مره وكان كبريائي منعني اني اسأل حد واللي كان ممكن اسأله صحبتي الانتيم بس كانت نايمة وكل اللي حصل في المطبخ دا تخاريف نوووووووم اصلي قالبه ليلي نهار ونهاري ليلي وانتيمتي كذلك بس بقت هي تنام قبل مني بساعتين تلاته ههههه ( مش لو كنتي صاحية يا بسمة كنت سالتك؟؟ ) طبعا بسمة طلبت مني مجبش ليها سيرة الاكل خالص لانها بتعمل رجيم كميائي بس انا اديت الرجيم مليون صرمه ... المهم نرجع بقي للرز البسمتي قلت حلو انا نفسي فيه وبقي جاي في بوقي طعم الرز اللي امي الله يرحمها كانت بتعمله اعدت فجاة اصرخ واقول يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااختي انا مش فكره الرز البسمتي بيتعمل ازاي؟ انا بقالي زمن معملتهوش قلت يالي فتحت النت وطلعت الوصفه ...

 انقعي كوب ونصف رز بسمتي في ماء ساخن لمده ساعه
وبصله بردو متوسطه الحجم مبشوره
مكعب مرقه دجاج انا بستعمل ماجي ملحها بالنسبة ليا كويس وروحت حاطه حاطه الرز المنقوع مع 4 معالق زيت ذره والبصل بس كنت شوحت البصلاية نص تشويحة ودا من عندي وسبته يغلي ويشرب مايته وفتكرت كان صوت امي جيه رن في ودني وهي بتقولي الرز البسمتي مش عايز كل شوية يتفتح عليه او يتقلب عشان ميعجنش وافتكرت بعد شوية ان لازم احط الصاجة والحمد لله حطتها ... كله استوي الحمد لله الرز طلع كويس بس ملحه قليل مش مشكله لان بالصدفة اكتشفت ان الطاجن كان ملحه ظاهر سنه فا عملوا موازنه والشيش قبل ما اشيله من الشواية عصرت عليه ليمون ومش قدره اقول ليكم وااااااااو يعني ما شاء الله عليه اكلت حبه من دا وحبه من دا وشلت الباقي في الفريزر ... معملتش كمية كبيره لا رز ولا سمك ولا اي حاجة واتعمدت اعمل كده عشان مفيش حاجة تبات معملتش سلطة لكني قطعت شوية جرجير وخيار عشان يبقي في حاجة طازة خضره جمب الاكل . 

كان نقصني سيفن اب دايت وصحبتي بسمة عشان تدوق الاكل معاها بيبقي شئ تاني بصراحة بسمة هي اللي بتشجعني علي الاختراع لانها بتدون ومبيهمهاش وكل حاجة بعملها بتعجبها حتي لو مش عجباني بس بتعجبها لانها بتقولي كفاية انك وقفتي تعمليها .
ان شاء الله لما بسمة تجيلي هاعملها حاجة حلوة زاي كده واحلي كمان.

اتمني ان الوصفة تعجبكم ... وبصراحة مش عارفه اقولكم ايه؟؟ المواعين بقي يعني جبلللل  وعندي كسل غبي مخليني مش عايزة اغسلها ... ربنا يعيني.

هناك 4 تعليقات:

  1. هبة
    أنا بحبك والله
    والله:(
    واتخضيت جدا لما قولتى(واخدة بالك يا بسمة)؟ لانى فعلا كنت مركزة جدا ف الموضوع دا وهدخل ف الشاشة ! انتى عرفتى منين!!!!!! ههههههههه
    والله يابنتى اتصلت بيكى قبل مانام..بابا اول ماوافق اصلا انى اخردج واجيلك كنت عايزة البس واجرى عليكى بس لما مردجتيش افتكرتك نمتى:)) اتاريكى فعالم تانى
    تتعوض:*

    ردحذف
    الردود
    1. تتعوض يا حبي مواااااااااااااااااااه

      حذف
  2. جوعتني والله ياهبه وخلتي نفسي راحت للسمك بالف هنا وصحتين وهنا ع قلبك بس متبقيش تنسينا :(

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)