الاثنين، 27 أغسطس 2012

طبق لحمة

من أمبارح وانا هافف عليَّ الابداع المطبخي بما اني بقالي فتره طووووووووويييييييييييللللللللة مدخلتش المطبخ, كنت خايفة بس قلت مش مشكلة انا قدها ومن الصبح طعم الفلفل والبصل المشوي بس يكون محطوط له زيت زيتون بقي





فتحت التلاجة واعدت اشوف انا عندي ايه ؟؟ بصل موجود تمام وفلفل اخضر موجود حلو وطماطم موجودة الحمد لله عيش فرنساوي بحبه موجود هايل وعندي لحمة مفرومة راااااااائع جداً, قطعت البصل الاول لشرائح بالطول والفلفل كمان والطماطم قطعتها بالطول كل اللي استخدمته عشان الكمية تكون معقوله وتنفع شخص او اتنين بالكتير وعلي الغداء وميتبقاش منها حاجة لاتاحة عمل شئ جديد علي العشاء, استعملت بصلاية كبيرة وفلفلتين وسط وطمطماية وسط وربع كيلو لحمة مفرومة .

طبعا الكمية اللي هاتحطيها أكتر من كده هاتحطي معلقة كبيرة زيت درة او زيت زتون او عباد الشمس أنا عن ذات نفسي حطيت زيت درة عافية  وعلي نار هادية جدا الاول حطيت البصل وفضلت اقلب فيه لمدة من 5 الي 7 دقائق وبعدين قطعت الفلفل وحطيته عليه وفضلت برضك اقلب اقلب لحد ما لون البصله بقي بيج شوية ولقيت الفلفلة طريت في الوقت دا انا كنت ناقعة اللحمة المفرومه في ماية بصل بعدين طلعي اللحمة من ماية البصل وضيفيها علي البصل والفلفل وقطعي الطماطم وحطيها وقلبيهم مع بعض وبعد شوية حطي شقشوق ماية عشان متضيف زيت تاني والاكل ميزلقش منك. وكل دا والطاسة بتاعتك او الحله علي ناااار هادية جداً. 
بعد كده التتبيله انا حطيت شوية ملح وشوية خل وشوية فلفل اسود وشوية كمون ومتكتريش عشان تحسي بطعم الفلفل الاخضر مع اللحمة ... ممكن اكيد تضيفي حاجات انتي حباها جزر او فلفل ملون وممكن كل دا وزتون اخضر واسود بس الاول انقعيه واغسليه من ملحة كويس .

جمب منه بقي عملت سلطة خفيفة مكونة من جرجير كتير وبقدونس وكرونب احمر ... الكرونب الاحمر قطعيه رفيييع جدا وصغير وقطعي البقدونس والجرجير صغير وابشري جزراية وخياراية وطمطماية صغيره وحطي بقي حاجة من اتنين يا صوص متكون من زيت وخل ولمون او صوص السيزر انا استعملت صوص السيزر وهتلاقيه في أي ماركت من الكبار. 

مش هاتحتاجي اي رز او مكرونة جمبها للتغير كوليها بعيش فرنساوي.



هناك 8 تعليقات:

  1. الردود
    1. لا أنا الحمد لله شبعانة بعد ما اكلته ههههههههههههههههههههههههههههههههه

      حذف
  2. دي وصفة سهلة أوي واكلة لذيذة أوي..بس للأسف واضح إن أكلها متاح للبنات و الستات بس..لأنك كاتبة في نهاية الوصفة (مش هتحتاجي) و ( كوليها ) !!
    ..عموما بالهنا و الشفا..تحياتي.

    ردحذف
    الردود
    1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      لا دا ينفع اي حد يعمله

      حذف
  3. طب كويس اهوت لقينالك شغلانة P:
    هههههههههههههه

    كنتم مع أطباق هبة الله D:

    ردحذف
  4. صباح الغاردينيا هوبا
    يمي يمي بجد الوصفه تجنن وعجبتني جداً
    إن شاء الله اعملها قريب وادعي لك ياعسل
    وبالهنا والشفاء يارب :)"
    ؛؛
    ؛
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    Reemaas

    ردحذف
    الردود
    1. صباح الورد علي عيونك ...
      ايه رايك في التجديد؟؟

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)