الاثنين، 21 مايو 2012

My Quality Time

بحب من وقت إلي التاني أقضي وقت لطيف مع العائلة أو الاصدقاء أو مع نفسي, بمناسبة نجاح إبن خالي, وبمناسبة الحر واني كنت مخنوقة ومضغوطة بسبب الكورس النهاردة, وبمناسبة ان النور لما رجعت البيت كان قاطع بقاله 3 ساعات مش عارفة ازاي الناس في العمارة كانت ساكته وصبره بصراحة, قلت عليا وعلي اعدائي, ولسه هانقوم نلبس علي اضواء الشموع النورررر جيه, ولم نتراجع ولم نتقهقر, لا بسرعة بسرعة كلنا متلمعين وبنوبروق الحمد لله.

وقفنا ندور علي تاكسي لمدة لا تزيد وقد تنقس عن ال10 دقائق , تاكس ... تاكسي ... مدينة نصر يا أسطي  ( أيوة موافق) ... طيب سيتي ستارز وحياة أبوك... هوب بعد ساعة ونص ... ساعة ونص من مصر الجديدة لحد مدينة نصر سااااااااعة ونص, يالي مش مشكله محستش بالوقت قد ما الديسك بتاعي حس بيها ... أشكرك يا رب التاكسي كان مكيف .

اول حاجة عملناها اول ما فوتنا من الابواب, طلعنا علي دور السينما, حجزنا التذاكر واختارنا الاماكن وزاي الفل, وبسبب الجوع اللي كان مقطعنا تقطيع, روحنا علي دور المطاعم وعملنا طربيزه طويلة عريضه من محلات مختلفه, أكل صيني علي ماكدونالدز علي هارديز علي لبناني بدعنا ومالينا التنك علي أخره والحمد لله, أتمشينا شوية في المول نبص علي محلات الهدوم ومحلات الاكسسوارات الفضيه والدهب, لنضيع بعض الوقت لحد ما الفيلم ما يبدأ, وجيه وقت الفيلم ودخلناه ... مجموعة اعلانات عن افلام لسه هاتنزل وتحس انهم مرتبين كل اعلان عشان يرد علي قبله وفاجأة لقيت نفسي قصاد فيلم ( Dark Shadows ), كنت محضره نفسي علي إني هاشوف فيلم رعب يخليني أحلم بيه بليل واهلوس بيه شوية , لكني وجدت نفسي أمام فيلم كوميدي أتصدمت وتنحت وكان كل اللي طالع عليا ضحك هستيري في الصاله, لالالالاء لالالاء لالالالالالاء لالالالالاء, انا عايزة الفيلم الرعب اللي بيعلنوا عنه وفاجأة حاسيت ان الصالة ضلمت أكتر ما هي ضلمه اصلا وفي جزء من وشي نحية الجمب الشمال كده أتحول لونه لكحلي او اسود بهتان وعالامات استفهام فوق راسي طالعه بالابيض وكتابة صيني ولا ياباني او كوري علي جمب بتتصاعد مني مع موسيقي مصاحبه لصوتي ( أ أ أ أ أ أ ).


الفيلم فوق الرائع بجد, قصة رائعة ومكتوبه بطريقة ممتازه وتصوير ولا اروع بجد وطالع بجوده عاليه, دا غير ان في رسالة مهمه في الفيلم مش انا لوحدي اللي توصلت ليها لا دا كمان اللي حوالين مني , لكن اللي شد انتباها مش دا لا حاجة تانيه خالص خالتني اقول لنفسي ( احييييييه ) كان  مكتوب عليه للكبار فقط, والصالة كانت مليانه عيال صغيره !!! ومأخدتش بالي من دا إلا في البريك, الفيلم مكتوب عليه للكبار فقط وكل الصاله أطفال!! ونزل المشهد الفلبيني إياه دا بس مع موسيقي مصاحبه مختلفه حد اخنف أكيد انا بيقول ( اوووه يااااااا شييييي نااااااااه ) تقريبا كده والله اعلم معناها الحرفي ( يالي هول المعركه ... يااااااااي ... اااااام ازدواجيه ).

وكمان اللي كان مدهشني حكاية, كل سنة وانتي طيبه عايزين العدية ... المشهد اليوناني نزل ( نعم يا عمررررررر؟؟؟ ), بس الاحلي من دا ودا بقي كان ردي عليه اللي خلي ولاد خالي وقعوا من الضحك ( وأنت طيب ).

طبعاً واحنا مروحين اخدنا في الطريق برضك ساعتين يعني دا غير بقي ان التاكسي اللي ركبنا فيه واحنا مروحين الكاوتش بتاعه فرقع ونزلنا وسبناه وركبنا واحد غيره ونزلنا وسبناه ومشينا حته صغيره لحد ما نوصل للبيت ... الاحلي من دا بقي ودا ان احنا لما رجعنا البيت  مش ان النور كان قاطع لا لكن كنا مرهاقين وعايزين ننام بقدرة قاااااااااااادر صحصحنا وفوقنا كده وبرغم المتاوبه اللي احنا فيها الا اننا فايقين وزاي الفل.... ومستنين علي احر من الجمر الجزء التاني في الفيلم.

هناك 8 تعليقات:

  1. أزاي يا هبة الفيلم مكتوب عليه للكبار فقط ويدخله اطفال؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. والله معرفش سبحان الله وله في ذلك حكم

      حذف
  2. أنتي جيتي علي الجرح واتكلمتي علي الزحمة وجنينتني وكفرتني بجد

    ردحذف
    الردود
    1. معلش يا اخ اشرف والله معرف ان دا الجرح بتاعك لانه الجرح بتاع الكل

      حذف
  3. الفيييييلم دا جامد فشششششخ وانا اخدت خطيبتي فيه علي اساس انه روعب بس طلع كوميدي وعجبني.

    ردحذف
  4. مش تقولى اجى معاكم هههه. بس شكلها سهرة جامده وعقبال الجزء التانى.وكويس انه طلع مش رعب عشان بخاف من الرعب هى ناقصة \
    هند

    ردحذف
    الردود
    1. هههههههههههههههه لو كنت اعرف كنت قولت ليكي

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)