الخميس، 17 مايو 2012

إذا كان كده .... ماشي .

حاجة غريبة بتحصل حول الهاله الكونية بتاعتي ومش قدره افهمها , منين أبقي متحررة زيادة عن اللزوم ومنين انا معقدة زيادة عن اللزوم؟؟!!؟؟.

تعريفين ابعد عن بعض ونقيضيين لبعضهم ( متحرره و معقدة ), هل حقاً أنا بحمل النقيضيين؟؟ أنا فعلا بحمل النقيضيين بس مش بالصورة اللي الناس شيفاها . طبعاً هايجيلي سؤال من السماء يقولي ( ازاي يعني ؟؟ ).

قولتولي ازاي يعني ؟؟ مممم حلو جداً. أنا لقيت واحده بتقول عني متحررة بشكل وحش لان لساني طويل , ودا دفعني اني اتسائل وبجدية ( هو اللسان الطويل دلوقتي تحرر؟؟ ) اكيد هو مش تحرر لان التحرر غير كده والتحرر جاية من الحرية والحرية ذات نفسها بتفرض عليك الاحترام, احترام الاخرين , احترام عقائدهم , احترام لون بشرتهم , احترام جنسياتهم, احترام بيئتهم الخاصة وعدم التعدي عليها أو عليهم بأي صورة مهينه أو مشينه . ولساني الطويل ليس تحرر مني ,لكنه زوبعة غضب خارج الفنجان, لا اعلم متي تنتهي ولا اعلم إلي متي ستبقي ولكني اعلم جيداً اني مرتاحه جدا مع لساني الطويل.

اما معقدة دا فـ ازاي ؟؟ افهمكم ... منذ فتره قريبة وليس بـالبعيدة, قمت بتطهير ايميلي الشخصي وتليفوني, قفلت القديم وعملت واحد جديد اكتفيت اني اديه للناس الموثوق فيهم وأصدقائي المقربين مني وعائلتي, فا بقي كل واحد يقولي ايديني اميلك اقوله سوري عندي فيس بوك بس , ويبقي واخد الموضوع علي صدره جدا لاني مش عايزه اديله ايميلي ... الله يا جدعان دا مش برضك ايميلي انا الشخصي؟؟ انا حره فيه اغسله اكويه احرقه اديه للي يعجبني واللي ميعجبنيش ولا انا غلطانة ؟؟ وبعدين الفيس بوك حل محل الايميل بل وهو اكثر أمان لان عن طريقة بتعرف اللي حد كويس شخصية الشخص اللي بيكلمك ان كان مريح او مريب او تافهه او ايه هو بالضبط؟؟ وبتقرر يا يبقي في دائرة حياتك او براها ... الموقف التاني بقي موضة مالهاش طعم او لون واحد يجي يقولي يا قمري ويا عسوله انتي ويا حبيبتي وانا اطلب منه التوقف وعدم تكرار تلك الكلمات, ودا لاني فعلا مبحبش واحد متجمعنيش بيه اي صلة او اي علاقة محدده او رسمية يقولي الكلام دا, لان اكيد مش من حقه هو يقولي يا حبيبتي ويا قمر ويا عسل ويا روحي ... لما هو يقولي كده امال اللي هارتبط بيه يقولي ايه؟؟ وطبعا لما بواجهه برأي بيقولي بكل تبجح أفرضي اني معجب ؟؟ وحتي لو معجب مش منحقك لانك معجب بيا تقولي كده ولا انا غلطانه, ماهو مش معقول يعني كل واحد معجب بيا هاسيبه يقولي كلام بالشكل دا امال بقي اللي انا معجبه بيه وبيني وبينه علاقة رسمية وواضحه ومحدده يقولي ايه؟؟ يا بطختي ؟؟؟, دا غير بقي اللي بيجي يسألني والهبل بيطل من عينيه ( امال لو عايز ادلعك ... ادلعك ازاي ؟؟) ملامح التعجب تعتليني تدلعني بمناسبة ايه؟؟ يقولي بمناسبة ان احنا اصحاب , بس انا اصحابي مبيدلعونيش بـ ( حبيبتي وروحي وعمري) لا ما هو انا مش اي حد انا حد تاني, للاسف احب اقولك انت فعلا مش اي حد انت شخصية خارج نطاق حياتي عشان كده بصر وبصمم ان مينفعش انت وامثالك تقولي كلام زاي دا, طبعا وقتها بيقولي انتي تقولي لي كلام زاي دا وانتي مش محترمه وانتي معقده وانتي وانتي وانتي  ... فتحولت في لحظة لحفاظي علي مشاعري واخلاقي وحق شخص في الغيب من انسانة مثقفه الي انسانة معقدة ولو بالصورة دي انا معقدة ... معنديش مشكله اهلا بالتعقيد .  دا غير اني كمان بكتشف ان في ناس بتقول عليا معقدة وغير مثقفه وان اكيد انا دقه قديمة لاني بلبس هدوم واسعة وطويله ,سؤال بيطرح نفسه ( من امتي الهدوم او الشكل الخارجي بيقول دا مثقف او متحرر او متحجر؟؟) تاني ربطنا الشكل بالعقل أأأأه ياني, فعلا مش قدره افهم ايه مشكلة الناس مع حجابي او حجاب اي بنت تانيه. طيب ما انا عندي اصدقاء مسيحيين وبيلبسوا طويل يبقي دول معقدين ومتحجرين والله لو الموضوع باللبس يبقي اهلا بالتحجر والتعقد ووداعاً للثقافه والتمدن. كمان في شئ لفت نظري بيتقال عني تنكه ومغرورة لاني بقيت برفض اتعرف علي ناس كتيره بشكل اقوي من التعارف العادي , بمعني ان ممكن اتعرف علي حد والشخص دا يرغب بصداقتي وانا ارفض الصداقه دي ... طيب ما انا برفضها ليه؟؟ لاني مش مرتاحه ليها ودي نفطة مهمه بجانب ان انا عندي اصدقاء حقيقين مش عايزه اي اصدقاء جدد ,معنديش وقت اديهم حاجة ومعنديش طاقة او مجهود , فا بقي تهربي او رفضي او تمنعي غرور وتكبر وتناكه في وقت اني بوضح ليه معنديش استعداد لاي صداقه جديدة, وبرغم ذلك بيتقال معقدة .

فاجأة كل دا حولني لعملة تحمل وجهيين لا يتقابلان ابداً .... أحب اوضح نقطة مهمه عشان نوصل للمختصر المفيد, للمره الديشليون التحرر والتحجر ... لا باللبس ولا باللدين ... لكنهم بالاخلاق والفكر السليم .

هناك 64 تعليقًا:

  1. يا بنتى ده الصح ولا يصح الا الصحيح استمرى على اللى انتى فيه وطظ فى اى خزعبلات يخزعبلها اى حد :D :D

    ردحذف
    الردود
    1. ما المقصوط بلفظة " طظ "
      لو حضرتك شرحتيها فعلا وقولتيلي معناها
      وقتها هقدر وجهة نظرك واحترمها
      غير كده , انا شايفه ان السطر اللي حضرتك كتبتيه ده بدون قيمه .. مجرد حروف جنب بعضها ..
      تقبلي رأيي

      حذف
    2. أية يا جميلة ... دا كومنت ... مش تبع الموضوع ... دا كومنت شخص او شخصية زاي حضرتك كده سايب كومنت ... الموضوع فوق اقريه وانقديه زاي ما انتي عايزه :)

      حذف
  2. الردود
    1. انا مبسوطه جدا علشان انتي ناقشتي الموضوع اللي اتكلمنا فيه انك فعلاً شايفه وحاسه بتناقض جواكي وده بدايه الاعتراف في ان كلامي كان مظبوط , يعني دلوقت اتفقنا ان الكلام اللى كان علي الاكونت الخاص بالفيس بوك هوا لنفس الشخصيه اللي بتدون دلوقت بصرف النظر عن التناقض بين الاتنين
      تقبلي تحياتي

      حذف
    2. أية انتي ماخدتيش بالك ان انا وضحت ان طول اللسان او قصره مالهاش اي علاقة بالتحرر ... وانك لما تنقدي موضوع انتي بتنقدي الموضوع مش اللي كاتب الموضوع وانتي نقدتيني انا وكان ممكن تنقديني في مسج ع الفيس مش تنقدي موضوع انا كتابه لان مثلا مثلا يعني لساني طويل ومش عجبك.

      حذف
    3. انتي ليه بتفصلي الكتابه عن الشخصيه ؟
      من المؤكد ان شخصية الكاتب تؤثر وبشده علي كتابته وبتالي هناك ترابط قوي بين الاتنين ؟ اذا نقدت احدهما , كان لزاما عليك نقد الآخر , بصرف النظر عن كون النقد سلبي أم إيجابي , والتحرر يعني تقبل النقد " أيا كان " ولكن انا لم اخرج عن الاسلوب اللائق للحوار ..
      ارجو اني اكون وضحت وجهة نظري

      حذف
    4. اولا لازم افصل بين الكاتب والموضوع لان مش كل موضوع هاكتبه له صله شخصية بيا ... يعني الغريب ان الموضوعين اللي قبل دول انتي معلقتيش عليهم لكن لما كتبت عني علقتي ...ودا اللي بيخليني اتسأل اشمعني يعني ؟؟

      ثانيا ... انتي بتعلقي علي موضوع كتبته هنا مش علي شخصيتي .... شخصيتي لو مش عجباكي دي حاجة ترجعلك ... خودي منها جمب مش هازعل يعني ولا هتأثر لكن لما يكون موضوع انا تعبت فيه وجيد وعلي مستوي جيد مش شئ وانتي تسيبيه عشان تتكلمي عني يبقي دا اسمه ايه؟؟

      حذف
    5. أ/ هبه , حضرتك مش ملاحظه اننا بنتكلم في صلب الموضوع ولا ايه ؟ , ركزي لو سمحتي ان نقاشنا كله فيما يخص التدوينه اللي حضرتك كتبتيها , وهل معني نقاشي اني أهدر تعبك فيه ؟
      بالعكس , ده انتي تشكريني علي اني أثرت فيكي في التدوينه السابقه انك تكتبي هذه التدوينه..
      تقبلي تحياتي

      حذف
    6. انتي اللي مش ملحظة انك مش قدره تستوعبي اي موضوع من الاتنين ... الاولاني اللي بوعي فيه البنات االي هما زاي وزايك من الشباب ومفاهم الخطأة وتلاعبهم بالالفاظ واعتبرتيه ركيك وغير منسق او منظم او مش علي جوده عاليه ومليئ بالالفاظ برغم ان الكل اعجمع ان مفيهوش اي لفظ خارج.

      حذف
    7. لا طبعا فى فصل بين شخصية الكاتب ولنص .يعنى احنا بنقرا كتابات ولانعرف الكتاب شخصيا ومش مطلوب نعرف شخصيته .فقط ممكن نعرف حياته وخلفياته لحضارية كمفتاح بسيط . وده مش مهم قوى فى النقد .وحديثا فى علم النقد فيه نظرية "موت المؤلف" اى اعتبرى ان مؤلف النص مات ادبيا واقرى النص بمفهومك انتى مش اللى هو كاتبه ولاايه شخصيته المؤثرة على النص

      حذف
    8. ماهو للاسف يا هند هي مش قدره تفهم دا ولا حتي قدره تستوعب الموضوع بيتكلم عن ايه

      حذف
    9. علي فكره يا أ/ هبه حضرتك اللي كابته التدوينه وفعلا انتي اللي مش قادره تستوعبي او تفهمي وجهة نظر
      انا حاسه انك بتكابري , مع ان وجهة نظري لو مش سليمه انا مكنتش هكمل في كلامي وردودي

      مفيش فصل بين الكاتب وكتاباته
      لما تيجي تسأل حد انت بتقرأ ايه
      يقولك انا بقرأ لأنيس منصور , او نجيب محفوظ , او صلاح جاهين , يعني بيقرأ كتابات الناس لانها بتمثلهم
      للأسف حضرتك زي ما يكون كتيتي واقتنعتي بحاجه معينه ومش عاوزه حد يعلق عليها او ينتقدك فيها
      ليه واخده النقده من الناحيه الهدامه
      مع ان ده مش قصدي ابداً

      حذف
  3. عندي كام سؤال يا آنسه هبه وياريت تجاوبيني ,
    متي يحكم الشخص علي نفسه بأنه مثقف ؟

    انتي قولتي "التحرر والتحجر لا باللبس ولا باللدين ... لكنهم بالاخلاق والفكر السليم . "

    لو انتي متحرره عن طريق اخلاقك وفكرك السليم , ازاي تقولي انك مرتاحه في لسانك الطويل بالرغم ان ده هيخليكي تقولي الفاظ الناس متتقبلهاش وبالتالي خرجتي برا نطاق جانب الاخلاق اللى قولتي عليه
    وفي نفس الوقت لو انتي متحجره , ماذا تعني بتطهير الايميل ؟
    هل بريدك الالكتروني نظراً لانك تشاركتيه مع الاشخاص المتابعين لكي اصبح منبع للجراثيم ؟ وبالتالي يحتاج لتطهير ؟
    كيف هذ !!! , وهناك العديد من القراء والكتاب ومنهم " البنات " اللي بيتشاركوا مع قرائهم ومتابعيهم البريد الالكتروني ولم نسمع بما حدث معكي !! هل ده راجع لشخصيتك انتي وتأثيرها ع الناس ؟ , ولا ده راجع لشخصية القراء ؟

    منتظره ردك

    ردحذف
  4. بصى بقه انا بعد تأمل لسبب الموضوع ده اللى بيحصل معايا برضه واكيد لاى حد وهو تعدد اراء الناس فيه بشكل متناقض فج .ان كل واحد بيعطى حكم تبع تعريفاته لشخصية للى مش بتكون منضبطة باى ضابط غير هواه وثقافته اللى مايعلم بيها الا ربنا . فاحب اقولك فكك من اى نقد ليكى .شوفى انتى نفسك وقيميها وكما اصحابك المقربين اللى (بيفهموا).ودايمل قولى "رأيك يفى لايدل عليا" ده رايك وادراكك الشخصى انا مليش دعوة بيه .وكبرى دماغك هتجننى لو ركزتى

    ردحذف
    الردود
    1. ما أعجبني في السطر الآخير " وكبرى دماغك هتجننى لو ركزتى "
      اضحكتيني
      لو حضرتك غير معترفه بأراء الناس
      كيف يكون لي الحق الآن في إبداء رأيك ؟!

      الشعراء والكتاب بيهملوا النقد ؟ " بيفكهم منه " ؟! :)
      !!!!

      حذف
    2. أية لو سمحتي يا ريت تفصلي بين كومنتات الاخرين وكومنتاتي ... وواضح جدا ان مش انا اللي كاتبه الكومنت دا يبقي مش تهجمي كده وخلاص ... شكرا ليكي

      حذف
    3. اةلا انا كنت بتكلم عن النقد الشخصى لهبة لارائها وشخصيتها مش كتابتها.على الصعيد الشخصى مش المفروض نبقى زى الاسفنجة نتاثر باراء أى حد فينا,لازم نفكر فيه ونشوف ان كان محق ولا لا ومن مين بيطلع .لان قناعات كل حد مختلفة ,وطبعا فى فرق بين حرية الرأى وحرية التعبير .اكيد فاهمة .انما النقد الادبى فعلا لازم يكون الكاتب صدره رحب لكل انواع النقد "وليس النقض والاراء الشخصية" ان كان ارى برضه انه يستحمل كل الناس لانه دخل هذا الممعترك فلازم يكون عنده صبر

      حذف
    4. انتي كلامك سليم , ياريت السطرين الآخرنيين دول هبه تقراهم كويس وهيا هتقتنع كويس باللي انا اقصده ومش هتحاول تدخل المواضيع والامور في بعضها زي ماهي بتحاول تتهمني ..

      حذف
  5. اوكي ... اولا يا أية تعالي نتفق علي حاجة ... هو كل انسان لبس حجاب او خلعه نقدر نقول عنه مثقف ومتحرر ؟؟ في كاتبات كتير جدا محجبات ومثقفات ومسلمات ومتدينات جدا حتي النخاع واحسن مني جدا تمام, وفي كاتبات مسيحيات لبسهم محتشم جدا ومثقفات بدرجة عاليه ... يبقي التحرر لا هو بالدين واللبس ... وفي كاتبات بتحب تلبس علي الموضة الغربية ومثقفات ومقدرش امنعهم لان دي حريتهم الشخصية ... يبقي جبت ليكي مثالين يثبتوا ان التحرر والتمدن والثقافه مش باللبس او الدين تمام ... ولكن في التفكير السليم وتقبل الاخر يعني مينفعش اجي اقول ان دي مش محترمه لانها مش محجبه ودي محترمه لانها محجبه .

    ثانيا ... لساني عملك مشكله برغم انه موجهتهوش ليكي وانا مفيش بنت واحده سمعت مني اي لفظ خارج ومعني انك تقولي انك مش عندي في قائمة اصدقائي معني كده اصلا انك متعاملتيش معايا ومتعرفنيش ومعني كده يخليني اشك فيكي انك ولد لان الولاد او الشباب هما اللي تذوقوا سم لساني ولما قلت فوق عن لساني قلت انه ذوبعة خارج الفنجان والله اعلم هي حالة مؤقته ولا لاء لكني سعيدة بالحالة دي لانها مريحاني لانها بتعد عني بعد الحقيرين وكمان بتساعدني في الدفاع عن نفسي واخد حقي من بعض الاشخاص اللي مينفعش معاهم الا فن الرديح لامؤخذه يعني ... موضوع تطهير اميلي فا هو فعلا كان مليئ بالجراثيم البشرية ... كانت غلطة مني اني اديه لكل من هب ودب فا يتطفل عليا ...فا من حقي اختار الوسيلة اللي يكونوا علي اتصال بيها معايا يا عن طريق الاميل او الفيس ... وانا اخترت انه يكون عن طريق الفيس ووضحة ليه واشمعني الفيس .... بجانب ان في كتاب بنات بيتواصلوا مع قرائهم عن طريق تويتر دلوقتي ... يعني لا اميل ولا حتي فيس بوك... وانا مقلتش ان حصل معايا حاجة وحشه يا سمح الله ولكني قلت ان في ناس بتفرض نفسها علي حياتي والناس دي بالاخص مجموعة من الذكور اللي مش قدرين يفهوا ان هما مجرد ناس هامشين في حياتي وان اللي له حق انه يتودد ليا ويتغزل فيا زوجي او خطيبي او حبيبي ولا انا غلطانه؟؟

    ردحذف
  6. اولاً , انا لم احكم من جانب اللبس او الدين
    ولم اقل ما ذكرتيه في اخر سطر لكي بالفقره الاول
    كلامي كان واضح فيما يخص الجانب الأخلاقي المتعلق بانتقاء الألفاظ كتابة وسماعاً " بالإشاره الي ما تم ذكره علي اللسان الطويل "

    انا زي ما قولت تابعت بعض تعليقاتك وكتاباتك علي الفيس بوك وكونت فكره ليس طبقاً لثقافتي كما قالت أ / هند ولكن طبقاً لأسلوب وفكرك ووجهتك اللي فيها قليل من الخروج عن المألوف
    وتصحفت مدونتك عن طريق لينك كان موجود علي البروفيل الخاص بيكي , ماذا تقصدي ب " سم لسانك " ؟ هل كان كلامي صحيحاً بالفعل حتي أدركتي ان لسانك لس فقط طويلاً , ولكنه مثل لسان الأفعي التي تبث السم ؟ .. كيف توضحين لي وجهة نظرك بهذا التشبيه الذي إن دل علي شىء فإنه يدل علي ان ما اقصد هو 100% صحيح ؟!!!!!!
    لم اتطرق لما حدث بينكي وبين الذكور من تلك الألفاظ , تطرقي لمشاركة البريد الإلكتروني
    بالمنطق والعقل

    "إيه اللي هيخلي شباب كتير مش واحد او اتنين يقولولك كلامك يضايقك زي يا دلوعتي ويا حبيبتي ويا عسل ويا قمر " ويشوفوكي بتلك النظره غير ان فيه عندهم احساس نابع من كتاباتك اللي بيشوفوها وبيقروها واللي فيها تعدي علي الأدب وخروج عن المألوف ؟! .. يعني دول بالرغم من انهم بيعلموا كده فهم في حكم المتهم بريء حتي تثبت إدانته , لانه لم يفعل شىء من تلقاء نفسه , بالعكس ده تأثير عليه نابع من شخصيتك اللي اتاحته الفرصه يعمل كده "!!!!

    فهمتيني ؟!!!!

    ردحذف
    الردود
    1. اولا دا كلامك صح ؟؟ آيه17 مايو، 2012 7:45 ص
      عندي كام سؤال يا آنسه هبه وياريت تجاوبيني ,
      متي يحكم الشخص علي نفسه بأنه مثقف ؟

      انتي قولتي "التحرر والتحجر لا باللبس ولا باللدين ... لكنهم بالاخلاق والفكر السليم . "

      لو انتي متحرره عن طريق اخلاقك وفكرك السليم , ازاي تقولي انك مرتاحه في لسانك الطويل بالرغم ان ده هيخليكي تقولي الفاظ الناس متتقبلهاش وبالتالي خرجتي برا نطاق جانب الاخلاق اللى قولتي عليه
      وفي نفس الوقت لو انتي متحجره , ماذا تعني بتطهير الايميل ؟

      اطريت اتكلم عن النقطة دي واشرحها لان قد تكون صعبه الادراك كا بعض السطور فا حبيت ابسطها علي قد ما اقدر عشان تستوعبيها لان من سؤالك حاسيت انك مش مستوعباها

      ثانيا ... انا لما اكتلمت عن لساني مانكرتش ان لساني طويل وانه حاد جدا ... والسموم انواع مش شرط يكون سم افعي ممكن عقرب او عنكبوت علي فكره ... واللي داقوا سم لساني شباب مش بنات فا اعتقد انتقادك للساني غريب لان اكيد انتي مجربتهوش ولا دوقتيه لحد الان ولو دوقتيه باي صوره او اخري يا ريت تقولي لي عشان اراجع حساباتي واشوف انا غلطة فيكي ولا لا ... ويا ريت تجيبي لي حاجة من كتاباتي اللي خارجة عن الادب والمألوف وكما اعتقد ان في مليون بنت سمعت كلمة حبيبتي ويا قلبي ويا روحي من اكتر من ولد بدون ما تكون كاتبه او صحفيه او فنانه او اي حاجة ولا انا غلطانة ولا انتي ممرتيش بالشاب اللي جيه بدون وجه حق وقالي يا حبيبتي ؟؟ بدون ما يكون في بنكم شيئ ... وخالي باللك انا لما اتكلمت عن اللي بيقولوا مكنش عني انا بس ... في مليون بنت واكتر بتشتكي من الشباب اللي زاي دول وهند واحده منهم ... وكما اعتقد ان لو انا اللي اديته الفرصه مكنتش هاهجمه واوقفه عند حدوده واقوله انت غلطان ومينفعش تعمل كده بدرجة انه قال عني معقدة ... الغريبه ان في وقت كل الناس او الشباب اللي انتي بتقولي اني بديهم فرصه بيقولوا عني معقدة وانتي بتقولي عني متحرره بسبب لساني الطويل السام ... فا يا تري ايه هي اشكال التحرر من وجهة نظرك عشان اكون فهمه الموضوع ... فهمتيني بقي ؟؟

      حذف
    2. احب اعلق ع النقطة دى
      ""إيه اللي هيخلي شباب كتير مش واحد او اتنين يقولولك كلامك يضايقك زي يا دلوعتي ويا حبيبتي ويا عسل ويا قمر " ويشوفوكي بتلك النظره غير ان فيه عندهم احساس نابع من كتاباتك اللي بيشوفوها وبيقروها واللي فيها تعدي علي الأدب وخروج عن المألوف ؟! .. يعني دول بالرغم من انهم بيعلموا كده فهم في حكم المتهم بريء حتي تثبت إدانته , لانه لم يفعل شىء من تلقاء نفسه , بالعكس ده تأثير عليه نابع من شخصيتك اللي اتاحته الفرصه يعمل كده "!!!!

      فهمتيني ؟!!!!"

      نفس النقطة الى اتكلمت عليها ف لاول ان الناس مش قادرة تفصل بين شخصية الكاتب وكتاباته , بالظبط نفس النظرة السطحية المضحكة لما ممثل يعمل دويتو مع ممثلة يبقى بيحبوا بعض, لما شاعر يكتب عن قصة حب وخيانه يبقى حب ولاطالش لوازم يكزون عاش التجربة .ممثل تعمل دور شرير يبقى هو شرير اصلا .ظ
      نفس اللى حصل مع هبة انها كتبت فكرة جريئة متحررة نابعة من عقلها وموهبتها ونظرتها للحياة وتفاعلها معاها تبقى هى هى نفس الشخصية اللى كاتبة عنها .

      حذف
    3. احنا كده متفقين يا أ / هند والله ومش مختلفين
      بس لو لم ننظر للربط بين الشخصيه وكتاباتها
      وانتقدنا الكتابه فقط والاسلوب
      هل الاسلوب عائد علي الشخص ام لا ؟
      هل عندنا يتحدث هذا الشخص بجرأه ويعترف " بأن لسانه طويل " وما تحمله تلك الجمله من مدلولات في بعض الأحيان أياً كان الموضوع وننتقده ليس لمجرد النقد ولكن لإبراز السلبيات لتفاديها مستقبلاً , هل هذا خطأ ؟
      ليس الخطأ في التطرق الي قضيه جرئيه جديده نواجهها , ولكن الخطأ كيف يتم تناول تلك القضيه وبأي إتجاه , يا جماعه ياريت تفهوني

      حذف
  7. موضوع رائع و ممتاز و يا ريت كل البنات تكون معقده و متحجره كما هو في الموضوع و لكن من غير تشدد و المشي على المنهج السليم و هو الدين و المعتقدات التي نؤمن بها

    ردحذف
    الردود
    1. ميرسي يا احمد علي رأيك اللطيف :)

      حذف
    2. عفواً أستاذ احمد اني هرد علي تعليقك
      ولكن هذا لصلته بما سأقوله , واعذريني هبه

      انتي ذكرتي " يعني الغريب ان الموضوعين اللي قبل دول انتي معلقتيش عليهم لكن لما كتبت عني علقتي ...ودا اللي بيخليني اتسأل اشمعني يعني ؟؟ "

      كيف تفسري عدم تعليق أ / أحمد علي نفس الموضوعين
      وتعليقه فقط علي الموضوعات التي أكون مشاركه بها في نقد الموضوع

      طب إشمعني !!!!!!! ؟؟

      حذف
    3. لان انتي اللي اثرتي الموضوع دا ... انتي لو بتتبعي كل مواضيعي زاي ما انتي بتقولي لانك بتشوفي ان عندي وجهة نظر خارجئ المألوف كنتي هاتتبعي كل حاجة انا بكتبها ولكن دا مش صحيح لانك مهتمه بشئ معين وهو شخصيتي الانسانية ... وشخصيتي الانسانية لما اكتب عنها مش هكتب عنها لاني حابه اشهر نفسي لا هاكتب عنها كا موضوع يستحق المناقشة زاي الحوار دا.

      حذف
    4. انا اللي أثرت انهي موضوع بالظبط ؟
      يا ا/ هبه حضرتك اللي كتبتي التدوينه وانا كان لي تعليق علي بعض الاتجاهات في اسلوب كتابتك
      والناس بتدخل تعلق من منطلق انها بتساند الشخص , اقصد بتساندك
      مع ان انا مش بنتقد شخصك قد ما بنتقد كتابتك
      ياريت تميزي بين الاتنين
      ماهو ده نفس اللي مكتوب في التدوينه بالظبط
      كأن التدوينه دي انتي كتباها وانتي بتشرحي اللي جواكي من تناقضات انتي نفسك مش فاهمها وعلي الرغم من ده بتقولي انك مش لاقيه او مش عارفه انا اقصد ايه او بتكلم علي انهي جزء
      طب منين انتي مش فاهمه ؟ ومنين بتردي كده ؟

      حذف
    5. علي من الواضح ان انتي اللي مش فهمه حاجة وانا هاوفر علي نفسي ومش هارد عليكي اكتر من كده لان الجميع اجتمع علي انك بتتكلم في حته واحنا في حته تانيه ... وخالي بالك محدش فيهم بيساندني احنا كل دا بنحاول نفهمهك التدوينه بتتكلم عن ايه :D

      حذف
    6. أ / هبه
      كما تعلمين اختلافا في الرأي , لا يفسد ابداً قضية الود بيننا , أنا لا أحبذ الهروب
      ولكن اذا كانت لديكي رغبه في محادثتي فأنا ليس عندي اي مانع اطلاقا
      انا أردت ان اوضح وجهة نظر فقط
      وكون أن الجميع لم يستطع فهمها كونهم مساندين لكي
      فهذه ليست مشكلتي , بل مشكلتهم " ولم اقل مشكلتك "
      احترامي للكاتب يبدأ من النقطه التي ينتهي إحترامه لي عندها ..
      تقبلي تحياتي

      حذف
  8. استاذه أية كل ما اعتقد من خلال تعليقاتك انها هجوم من منطلق الهجوم ولكن اين الاستفسار او الاضافه لا اجد....بالنسبه لما كتبته الاستاذه هبه اعتقد انها تجربه ذاتيه او تحدث عن النفس فهى لم ترغم شخص على الاحتذاء بسلوكها اوطريقتها فهى تحاول تعبر عن التناقض فى شخصها كما يراها المجتمع بالنسبه للالفاظ الخارجه او طولة اللسان كما تقولون فاعتقد ان المدونه نوارة نجم خير مثال فى الاخلاق والثقافه كما انها خير مثال فى الالفاظ الخارجه

    ردحذف
    الردود
    1. المشكله والله اعلم انها عندها مشكله معايا شخصياً وانا مش قدره اعرف فين المشكله وايه هي؟؟ وكمان بتهاجمني في وقت ان كل اللي بتقول عليه خارج المدونه وملهوش اي علاقة بالمدونه والانقح من دا ودا انها مش قدره تستوعب اي موضوع انا بكتبه بتحوله لشئ شخصي بحت

      حذف
    2. بالنسبه للشخص " الغير معرف "
      فانت او انتي كما قلت غير معرف
      وبالتالي رأيك ليس له أهميه لأقوم بالتعليق عليه
      مع انك قمت بذكر إسمي
      تقبل تحياتي

      حذف
  9. وبالنسبه لان كتابات هبه توحى للبعض بالجرأة ولذلك هم يقولون يا عسل ويا قمر على ذلك نزار قبانى كان يتحرشن النساء به فى الشوارع الجرأة فى الكتابه والخروج عن المألوف لا علاقه بيه بالاخلاقيات واذا اسلمنابتلك النظريه سمحنا لمعتقدات المتحرشين انن تتحكم فى اعضائنا

    ردحذف
    الردود
    1. اه والله صح لسانك ... والمشكله اني بتسأل فين الالفاظ الجريئه اللي في المدونه او الغير محترمه ... مش لقياها يعني

      حذف
    2. وهوا يا " غير معرف " حضرتك بتقول الكلام ده لمجرد انك عاوز تكون زي نزار قباني
      ولا التدوينه عجباك فبتساند صاحبتها حتي تفوز انت أيضاً وتبعث برساله لبريدها وتذكر نفس ما ذكرت
      ما ادخل الاعضاء بالخروج عن المألوف ؟
      عجباً , فلقد سئمت التحدث مع أناس ليس لديهم وعي بأي شىء يتحدثون أو بأدني قواعد النقد والرد

      حذف
  10. مبدئيا ايها الصوفصطائيه واضح من الكومنت انى بنت وانا صحفيه يعنى مسألة الوعى ديه متلعبيش فيها وواضح ان انتى الغيره هتاكل دماغك من ناحية هبه وبالمناسبة انا بعرف هبه من سنين بطلى تخبطى كلام وخلاص عشان ده بيبين كم جهلك وعدم وعيك وغيرتك الشديده من اللى انجح منك

    ردحذف
    الردود
    1. رجاء عدم الخروج عن النص
      واستخدام الفاظ غير لائقه
      فالألفاظ ان دلت أيها " الغير معرف " انما تدل علي قائلها

      فبالمثل انتي "
      السوفسطائيه , المتخبطه , اللاواعيه , الجاهله , تعاني من غيره وتعصب بسبب مدي عمق ردي عليكي "

      يكفيني شرفاً ذكر إسمي
      فأنا لست صحفيه , ومع ذلك لي رأي وإسم أتشرف به
      يا " غير معرف "

      حذف
  11. لا ما هو انا ليا اسم للاسف كرهته انهارد هههههههههههههه وبالنسبه للبتقوليه انا وهبه مش فاضيين وواضح انا ساعدتك فاضيه للاسامى وللنقد اللاذع والقعده على السقطه واللقطه زة جدتى بالظبط

    ردحذف
    الردود
    1. ما فيه أي مشكله أبداً

      اللي بستغرب منه انك كيف بتكوني صحفيه وفي نفس الوقت ما بتعرف تكتبي العربيه الفصحي او العاميه بطريقه سليمه , اكيد صحفيه مبتدأه , وفقكي الله

      كم سيسعدني ان تطرقتي لتلك القصه بينك وبين جدتك
      لعلها تساعدك في ايضاح وجهة نظرك للجميع

      تقبلي مروري

      حذف
  12. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, انا واحد صحبي اداني لينك المدونه دي علشان اقرا بحث مكي وعجبني لكن قلت اشوف باقي المواضيع وشدني الموضوع, اسلوب الكتابة كان سهل وواضح وصريح, ان المتاقضات دي جوه كل انسان وبني ادم وكل واحد فينا بقي عنده اكتر من وش بيلبسه جوه البيت غير براها ومع نفسه غير مع اخواته واصحابه ومع مراته غير لما يكون مع صحبته وان للاسف الشباب بتفهم بعض البنات غلط, بالنسبة للسان الطويل انا مشوفتش منك اي لسان طويل , لكن بالنسبة للاستاذة أية عايز اسألها سؤال إنتي بتتكلمي عن ايه يا حجه؟؟ انتي في الطراوة روحي موتي سنتين وبعدين ارجعي نازله في الناس شمال ولو واحد اداكي علي قفاكي بتعيطي وبتتكلمي كلام تايه وبالنسبة للاستاذة هند طبعا يجب فضل الموضوع عن الكاتب لان الكتابة اوقات بتكون مخاض فكره من الخيال او تجربه شخص اخر مش دايما مرتبطه بالكاتب وبحياته الشخصية وكمان يا استاذة هند انا شايف ان الاستاذه هبة كاتبه الموضوع وانتي حاسه انه عليكي ويلمسك مما يثبت ان هي قدرت توصل لشريحة كبيره من البنات, استاذ احمد احب ان اثني علي رأيه فعلا يا ريت كل البنات تبقي معقده كان الواحد ارتاح من الشك اللي بيحاصره, اما استاذ او استاذة غير معروف انا معاك في جملة ان الصح صح ولا يصح الا الصحيح

    ردحذف
    الردود
    1. اولا ميرسي علي ردك ...
      ثانيا حضرتك مينفعش تسيب كومنت او هجوم علي حد رد عليا مادام هو مكلمكش ... ثالثا هي لية وجهة نظر وانا محترماها ... بس ايه هي بقي وجهة النظر دي الله اعلم بقي.

      المهم موضوع مكي عجبك ؟؟

      حذف
    2. أ / هبه
      رجاء عدم حذف التعليقات
      هناك حريه رأي في عرض موضوعك , وهناك حرية تعبير في ابداء رأي عليه مثلما قالت ا/هند

      مازلت اصر ان هذا الغير معرف مجرد سفيه
      ببغاء يقوم بترديد بعض الكلام الذي اتقنه حفظا مسبقاً


      اذهب ثم عد بإسما حتي يمكنني الرد عليك مجددا

      حذف
    3. أية لو سمحتي ... كما هو واضح انا رديت عليه وصديته لان كلامه ميصحش وقلت له انه مش من حقه يتكلم معاكي بالاسلوب دا ... انا لما حد بيغلط فيكي هتلاقيني بصده يبقي كفاية اني اصده بدل ما المدونه تتقلب لحلبة شتايم

      حذف
    4. أية كما اعتقد ان انا محذفتش اي كومنت خالص لحد دلوقتي لا ليكي ولا لغيرك يعني ... فا ارجكوا يعني انك تنتبهي للالفاظك زاي ما بتؤمري غيرك بكده يعني وزاي ما انا بطلب منهم بادب بطلب منك بادب

      حذف
    5. انا لم اقوم بالخروج عن النص
      او سب أي شخص بلفظ يهينه او يجرحه إلا إذا كان يستحق ذلك

      مجددا, اشكرك علي اتاحة الفرص للجميع لابداء الرأي
      تقبلي تحياتي

      حذف
    6. ولو برضوا يعني ... هو غلط تقولي انتي تداوي الغلط بالغلط ؟؟ لا طبعا مينفعش

      وعلي العموم اهلا بيكي في اي وقت وياريت تشوفي موضوع مكي يمكن يعجبك

      حذف
  13. رائع يا هبة..قولتي كلام جوانا كلنا وبيتكرر كتير :)

    ردحذف
    الردود
    1. الله يخليكي يا رانوون يا رب ولا يحرمني منك ويارب افضل اقول كلام جواكم وافيدكم وافيد غيركم بيه

      حذف
  14. لو كان ينفع الواحد يرد بسونج تنفع للى انتى بتقوليه ده على فكره بجد انتى شاغله نفسك بكلام الناس زياده عن اللزوم وانا متاكده كل الكلام ده عمره ما طلع من بوق واحده انتيمتك مثلا او واحد مرتبطه بيه الباقى ده كله ملهمش لازمه ورأيهم المفروض ميهمكيش ولا تهتمى بيه لحظه اصلا دول عالم فارغه وياريت اى حد بينتقض اللى ادامه يبص لنفسه الاول والله هتلاقيهم هما اللى معقدين ولاد المعقده دول المهم يعنى السونج اللى انا عايزه اقولها ( سيبك انت من الكلام ده الكلام ده مش بفايده هو امتى كان كلام الناااااااااااااس مهم

    وانتى زى الفل كددددددددده وربنا وفكك منهم انتى دماغك افضل من اى حد وكونك انك متبقيش عايزه تعملى حاجه او تعمليها دى حريتك الشخصيه محديش هيفرض عليكى حاجه انتى مش عايزاها مدام مش بتضرى حد خلالالالالاص براحتك ايه هو
    وبعدين حوار اللبس يعنى بروح امكم نلبس قصير تقولوا ايه قله الادب دى ولو حد عاكسنا ما احنا اللى جايبينه لنفسنا والكلام الفارغ اللى بنسمعه ده بجد اللى يحط دماغه مع الناس مش هيخلص وهما كلهم فيهم العبر اصلا قوليلهم يتكثفوا على دمهممممممم
    وحوار اللسان الطويل ما انتى لما تشتمتى بيبقى اللى ادامك هو اللى وصلك لكده من الاخر مهزق يبقى زعلان ليه يا عم انت انك بتتشتم ما انت تستاهلها ولا لازم الواحد لسانه يبقى قصير والحيوانات تيجى علينا واحنا منخدش حقنا حتى بشتيمه والنبى اتنيل عليك وعلى سنينك الغبره بقه

    ردحذف
    الردود
    1. حبيب قلبي يا بو نسمة روق اعصابك :D

      حذف
    2. عنيييييييييييييا :D:D:D:D:D

      حذف
    3. آنسه ريهام
      رجاء عد استخدام ألفاظ غير " لائقه " مثل " بروح أمكم "
      يبدو ان مشكلة اللسان الطويل ليست فقط مع هبة ولكن مع أناس اخرين يعتقدون أنها بها سيستطيعيون توصيل المعلومه والرأي للآخرين بأسرع الطريق
      ولم يراعو ان استخدامهم للألفاظ يعبر عنهم , بمعني انا استخدامك لفظ " بروح أمك " بتلك الصيغه ان كان له تعبير فهو يعبر عن صاحبته فقط.

      حذف
  15. شمس نور الدين18 مايو 2012 في 4:34 م

    الموضوع مهم قوية، يا هبة لانه بيحصل مع بنات كتيره وانا واحده منهم.

    كنت بشعري قالوا عليا مش محترمه ولما اتحجبت قالوا اكيد بتتحجب عشان مصحبه ولما اتجوزت قالوا لما نشوف هاتعمر ولا لا ولما جوزي مات وهو صغير قالوا عليا نحس حسبي الله ونعمة الوكيل في ولاد الكلب.

    ردحذف
    الردود
    1. ميرسي يا شمس وربنا يعينك بجد

      حذف
    2. والله ياحبيبتى انتى مش نحس هما اللى فقرررررررررررررر وبيقروا على كل واحد كويس ربنا يهدى او ياخد الاتنين هنرتاح يعنى منهم

      حذف
  16. انا من الكومنتات اللي قرأتها نسيت الموضوع بيتكلم عن ايه هههههههههههههههههههههههههههههههه انتي عملتي انقلاب يا بنتي ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه حرام عليكي, اقفلي الكومنتات وافتحيها للي عندهم اكونت بس علي جوجل او بلوج غير كده لاء عشان تكبري دماغك من الربش

    ردحذف
    الردود
    1. :) مش عارفه اقولك ايه يا دينا اقري الموضوع تاني مثلا ؟؟

      حذف
    2. بعد اذن أ/ هبه

      عفواً أ/ دينا , رجاء عدم التعميم واطلاق اللفظ علي الجميع " ماذا تقصدين بالربش " , هل هذه ثقافتك ام انها مجرد لغه دخيله علي لغتك واسلوبك ؟
      يجب مراعاة الاسلوب المستخدم, وايضاً مراعاة الشكل اللائق للتعليق , فأعتقد ان انسب توضح للفظة " ربش " هو شكل تعليقك , فأعيدي النظر إليه مره أخري بدون
      " هههههههههههههههههههههههههه "

      حذف
  17. هبة هي اّية ايه مشكلتها بالظبط؟ لانى قريت تعليقاتها كلها ومش فاهمة فعلا ايه اللى مش عاجبها فأسلوبك الكتابي وبتنتقدك فيه؟!
    والله عايزة افهم فعلا!

    ردحذف
    الردود
    1. أهلاً أ / بسمه
      انا عندي سؤال ! , هل الكلام اللي انا كتبته ده باللغه الرومانيه ولا حتي اليونانيه ؟
      ده كلام بالعربي مفهوم , واللي ميفهموش تبقي دي مشكلته
      زي بالظبط " اللي ميشوفش من الغربال .. يبقي أعمي " !!

      لو فيه جزء معين حضرتك مش فاهماه فعلاً , ياريت تقوليلي وانا وأوضح , بعيد عن جزأيه " اللسان الطويل " لاني تطرقت ليها كثيراً حتي شعرت بأن الجميع " وخصوصاً البنات " أصبح لسانهم طويل..

      تقبلي مرورو

      حذف
  18. دى مشكلة جيل يا بنتى
    الولد ممكن يلغى كل مواعيده علشان واحدة ممكن ميكونش شافها أصلا قبل كده وممكن يختلق 100 عذر و100 ميعاد لو واحد صاحبه طلب يقابله أو طلبه ف مصلحة

    ويالهوى لو الولد اتعشم فى شئ يعتبر ذو خصوصية عند البنت والبنت رفضت تنفذهوله "زى رقم التليفون والايميل وكده" ، بيغضب وبيزعل كإنه حق مكتسب ليه

    ردحذف
    الردود
    1. للاسف ... بيتعامل مع ممتلكات غيره كانها من ممتلكاته الشخصية جدا

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)