الأحد، 13 مايو 2012

close mind, open mind and free mind


 سؤال بتسأله كل يوم هو أنا إية ؟؟ ( close mind أو open mind ) ولما اسأل إيه معني الكلمتين بالنسبة للشخص اللي قصادي يا إما بيكون مش عارف يجاوب يا إما بيقول كلام غير مفهوم يا إما يقول لي تعريف أفهم منه إنه بيدور علي واحده تكون FREE MIND .

للآسف مجتمعنا العربي مش عارف يفرق بين ثلاثة توبيكات مهمه, ومش قادر يميز هو إيه او عايز إيه!! يعني تلاقي الواحد من دول بيقول علي نفسه انا Open mind ولما تتعامل معاه تكتشف انه بلاص مايند Balas mind ماركة من خلف الجموسة زوقيني, لا والانقح من دول ودول اللي بيقول علي نفسة Free وتلاقيه اصلا لا هو فريه ولا موريه حتي . والكلام موجه للبنات أيضاُ

عزيزي القارئ عزيزتي القارئة بكل تواضع إسمحوا لي بشرح وتوضيح لفرق بين كلمة Open mind و Free mind , ال Open mind تعرفها الاصلي عقل متفتح متعلم وناضج ومثقف, له أسس وعقيدة ثابته وقابل للتجديد بما يناسب عاداته وتقاليده وشخصيته ومعتقداته الدينيه والشخصية. 
أما ال Free mind فا دي معناها التحرر والتحرر هنا اطلقوه الاوروبين والامريكان علي الشخصيات إلي بتتحرر من البراويز التلاته وهي ال دين او الكنيسة او المعبد, الاخلاق و المجتمع. 
يعني لما واحده تلبس ميكرو جيب وبادي كاب وتحط مكياج صارخ بيقولوا عليها دي متحرره, لما تسمح لاولادها انهم يشربوا من صغرهم مثلا سجاير ويلبسوا اللي هما عايزينه ويسهروا وحاجات كتيره غير مناسبة لسنهم بيقولوا عنها متحررة. 

دا المعني الصحيح للكلمتين ... بالنسبة لشبابنا المثقف المتعلم الحلو المتنور اللي عايز يتجاب في ميدان عام ويتحرق بجاز او يتطخ برصاص, بيترجم الحرية والتحضر والعولمة واللبراليه بالسرير . 

يعني تلاقي الشاب من دول بيدور علي بنت تكون حلوة, تقدر تخرج بره بيتها 24 ساعة, تصاحب وتعيش علاقة زاي الاجانب دا حتي طلع مصطلح جديد ( هو كان ارتباط عربي ولا اجنبي؟؟ ). وتتفاجئ ان بقي في حياة كل شاب عربي إمرأة اجنبيه وبينسي ان زاي ما دخلت الاجنبية حياتك دخل الاجنبي حياة الفتاة العربية بأي صورة او شكل أو مفهوم , والمشكلة اللي بيجي يطالب إنه يعيش علاقة زاي علاقات الاجانب مش فاهم إيه هي العلاقة اصلاً او معني كلمة ارتباط او مسؤلية وبيطلب وبيطالب بشئ هو اصلاً مش قده ولا عارفه ولا فهمه وبيعيشه هيلهيلي كده وبيتأمر كمان. 

عزيزي القارئ العلاقة الكاملة اللي انت بتطالب بيها دي قبل ما يكون في اي زواج او شئ رسمي زايها زاي الزواج العرفي اللي هو عبارة عن سرقة او دعارة. 

أنا مش ضد الارتباط لكني ضد الازدواجية الشاب اللي بيطالب بعلاقة وارتباط زاي الفرنجة هو هو اللي بتلاقيه اول ما بيتجوز بيدور علي واحده مفيش مخلوق لمسها ولكن انا حابه اقول شئ لكل إنسان عنده هذا الفكر, قال الله تعالي في كتابة العزيز وفيما معناه ( ان الطيبون للطيبات والخبيثين للخبيثات والزاني لا ينكح إلا زانيه مثله) . وهو دا العدل

عزيزتي القارئة إحذري عندما يسألك الشاب انتي أوبن مايند ولا كلوز مايند ؟؟ لانه بيسألك من الاخر انتي هاتديله اللي هو عايزة ولا لا؟ فا فكري مليون مره قبل ما تردي عليه, فكري مليون مره وانتي بتعرفي عن نفسك ... فقد تقعين في المشاكل بكلمة او كلمتين بدون ما تحسي.

هناك 25 تعليقًا:

  1. كلامك فيه سخريه واسلوبك زي الزفت
    اللي بيكتب او بيدون , بيراعي انتقائه للألفاظ , مش زيد كده نازله بأي ألفاظ تقابلك في طريقك
    لاء وبتلومي علي الناس اللي انتي بتتكلمي عليها في كلامك ده , طب لومي نفسك الاول وعدلي منها

    ردحذف
  2. آية, من الواضح وضوح الشمس انك مفهمتيش الموضوع خالص, فين الالفاظ اللي انتي بتتكلمي عنها والسخرية ؟؟ واللوم نفسي علي ايه بالضبط ؟؟ في حين اني بشرح معاني صحيحة ... يا ريت بعد كده لما تتكلمي عن حاجة توضحيها اكتر مش تسبيها عايمه وشكرا ليكي

    ردحذف
    الردود
    1. انا قرأت بعض تعليقاتك علي الحائط الخاص بيكي علي الفيس بوك واعتقد انك بتسلكي نفس المنهج
      انتي متحرره بصوره مبالغ فيها " لسانك طويل زي ماقولتي " وفي نفس الوقت انتي مش متقبله آراء الناس التانيه وبتنتقضيها , وياريت بتعملي كده بشكل لائق , لاء بالعكس انتي عندك اصرار علي استخدام الفاظ لا تليق
      مش كون انك عاوزه تدوني وتقولي اللي جواكي , ان ده يدفعك ويخليكي تتكلمي بالاسلوب ده
      ياريت تتقبلي وجهة نظري , لانك المفروض متحرره والمفروض بردو تقبلي وجهة نظر الآخرين

      حذف
    2. كما اعتقد يا أية ... ان تعليقاتي ع الفيس بوك مالهاش اي دعوة بالمدونه بتاعتي دي نقطه والنقطة التانيه ... لساني الطويل اكيد متوجهش ليكي بل اتوجه للشباب الواطي ... ثالثا ودا اهم شئ انا مش متحرره خالص لكني بتقبل الاخرين وبالاخص المهذبين معايا وانا لما سالتك فين مشكلتك في المدونة او التدوينه دي بالذات انتي مرديتيش وجبتيلي كلام من الشرق وكلام من الغرب ملهوش علاقة بالتدوينة وميمشيش مع كلامي تحت اللي كتبته قبل التعليق ان يا ريت التعليقات تكون بزوق وادب وشكرا ليكي للمره التانيه ... اه ولو تخدي بالك كمان مره ان انا في ردي الاولاني عليكي كنت متقبله كومنتك.

      حذف
    3. هل كلامك الموجود علي الفيس بوك هو لشخص مختلف تماما عن الشخص الذي يقوم بالكتابه علي المدونه ؟

      اذا كانت هذه الجمله صحيحه , فلا داعي للنقاش ابدا

      كيف تكون كتاباتك علي الفيس بوك ليس لها علاقه بكتابك علي المدونه ؟ .. هل هذا اذدواج في الشخصيه ؟

      حذف
    4. اولا لما تيجي تردي علي تدوينه انتي بتفصلي بين التدوينه وبين الفيس بوك ... لان اعتقد ان الكلام اللي ع الفيس بوك مش موجود في التدوينه دي ؟؟ ومادام كلامي اللي ع الفيس بوك مضايقك قوي كده مبعتيش رساله تكلميني وتنقشيني فيه ليه؟؟

      ثانيا ودا الاهم ان كان ردي او رد عرو فا كان واضح فين الالفاظ اللي مش محترمه في الموضوع دا ؟؟ يعني في الالفاظ اللي جرحتك وخدشت حيائك هنا ؟؟ دا كان الاستفاهم والتساؤل اللي انتي مش عايزه تجوبي او تجاوب عليه واتحجيجتي بالفيس بوك ... وياريت لو في مشكله بيني وبينك ع الفيس بوك نحلها هناك ... ومشكلة المدونة نحلها هنا لان دا الصح ولا انتي او انت شايف ايه؟؟

      حذف
    5. رجاءاَ ... يا آية
      كوني محددة وموضوعية في نقدك ... يعني لا داعي لذكر ان "اللي بيكتب او بيدون , بيراعي انتقائه للألفاظ , مش زيد كده نازله بأي ألفاظ تقابلك في طريقك" ... ما احنا عارفين ان اللي بيكتب او بيدون بيراعي انتقائه للالفاظ ... بس ياريت تذكري هي فين الألفاظ دي ؟

      يعني لا داعي لذكر كلمات عامة مثل:"اسلوبك زي الزفت" لأن ده مسمهوش نقد ... ده اسمه واحد مش لاقي حاجة يقولها !!!

      "وفي نفس الوقت انتي مش متقبلة اراء الناس التانية وبتنقضيها" ... اللي هو فين ده ؟؟ كل كلامك كلام عام ومرسل مفيش كلمة محددة ذكرتيها مش عاجباكي ؟ مفيش لفظ ذكرتيه مش عاجبك ؟ مفيش تعبير ادبي حسيتي انه مش لايق مع روح الموضوع ؟

      وفي الاول وفي الأخر احب اقولك ان حضرتك هنا عشان تنقدي ما كتبه الكاتب وليس ان تنقدي الكاتب شخصياً .. كما من الواجب علينا ان ننتقد ما قاله السياسي ولا ننتقد السياسي شخصياً ... اجعلي الخلاف في وجهات النظر فقط وليس خلافاً شخصيا من فضلك !

      حذف
    6. انا شايفه ان كل الناس ليها الحق اهو انها تعترض وتنتقد كلامي انا , مش كلام كاتب التدوينه
      وبعدين الموضوع مش موضوع انتقاد وخلاص
      بالعكس ده اكتر , انا عندي حالة استغراب فظيعه , انا زرت مدونات كتير وقريت أكتر لكن لما اقول علي الالفاظ والاسلوب هنا اقصد ان فيه نبرة في الكتابه , نبره معينه صاحبتها قاصده بيها حاجه معينه , يمكن تكون دي شخصيه اللي بيكتب , وانا مبقولش وجهة نظري علشان كان لي مع صاحبة المدونه مشكله مثلما ذكرت , بالعكس دخولي للمدونه كان عن طريق الصدفه

      حذف
    7. طيب ما هو ايه النبرة اللي انتي بتقولي عنها يعني ؟؟ انا مش فهماها برضك او مش شيفاها انا بالعكس اتكلمت عن موضوع الكل اقر ان محدش تطرق ليه وهو ان الناس وبالاخص الشباب الولاد بيتداخل عليهم معني ال تعريفات اللي انا اتكلمت عنها ... شباب كتير بيجي يقول انه متفتح وانه متحرر وهو مش فاهم يعني ايه تفتح ويعين ايه حرية وبيربطها بحاجة واحده بس انه عايز يوصل لشئ من البنت وبعدين يرميها وكما اعتقد انتي كا بنت مريتي بحاجة زاي دي ؟؟ ان واحد سالك اسأله مالهاش اي 30 لزمه وقالك من باب التحرر والثقافه والحرية والاوبن مايند ولا انا غلطانة ؟؟؟ انا كان موضوعي واضح وكلامك انتي للاسف لحد الكومنت الاخير دا مش واضح

      حذف
    8. علي فكره يا أية انتي دخولك المدونه مكنش صدفة ... لان المدونه جديدة ولسه مش منتشره دي حديثة الولادة بقالها كام يوم وانتي ذكرتي الفيس بوك بتاعي اللي عن طريقه عرفتي المدونه وذكرتي الفاظي يبقي انتي عندي في الفيس بوك بتاعي عشان تشوفي الوول بتاعي لان انا عمله الاستيتوهات عندي للفريندس بس واكيد انتي عندي في صحفتي مش مجرد عابر سبيل زاي ما بتقولي او بتدعي

      حذف
    9. انا مبقولش انك بتقولي وجهة نظرك علشان كان ليكي مع صاحبة المدونه مشكلة ... انا اقصد انك لما تحبي تنتقدي ... انتقدي ما تقوله الكاتبة وليس الكاتبة نفسها ... يعني انا عايز اعرف كلمة او لفظ او تعبير ادبي معجبكيش ؟؟؟ او كلمة حسيتي انها مش لازم تتكتب ؟؟
      لكن انا مبشوفش منك غير "اسلوبك زي الزفت" و "انتي مش متقبله آراء الناس التانيه وبتنتقضيها" و "انتي عندك اصرار علي استخدام الفاظ لا تليق" و "كلامك فيه سخريه" و "نبره معينه صاحبتها قاصده بيها حاجه معينة"
      مش ملاحظة بقي انك كدة بتنتقدي الكاتبة نفسها ؟؟ ليه مذكرتيش جملة كان "اسلوبها فيه زي الزفت" ؟ ... ليه مذكرتيش موقف حصل علي الفيس بوك بتاعها "كانت مش متقبلة اراء الناس التانية وبتنتقدها"؟؟ ... ليه مذكرتيش اي الفاظ شايفاها لا تليق من وجهة نظرك ؟؟؟ ... ليه مذكرتيش فين "كلامها اللي فيه السخرية" ؟؟ ... فين الكلام اللي حسيتي فيه ان فيه "نبرة معينة صاحبتها قاصدة بيها حاجة معينة"؟؟ وايه هي الحاجة المعينة دي"؟؟

      ياريت يبقي كلامك اكثر تحديدا وموضوعية عشان نقدر نتناقش ونوصل لنقد بناء يثري الكاتبة ويثرينا جميعاً

      حذف
    10. انا مقولتش اني عابرة سبيل , فعلاً انا دخلت المدونه عن طريق صفحتك علي الفيس بوك , لذلك لو لاحظتي اني ربطت كلامك علي الفيس بوك بكلامك هنا علي المدونه , واعتقد وجودي علي الفيس بوك علي حسابك هذه هي المصادفه , انا لست بقائمة أصدقاء ولا حتي من متابعيكي
      اعتقد مدونتك هيكون لها تأثير ولكن في النقد فقط
      تقبلي تحياتي

      حذف
    11. تقبلته يا أية واتمني يعجبك نقدي في المستقبل اكتر من كده

      حذف
  3. و هو ده اللى بيحصل فعلاً ..
    تقريباً عرفتى تفرقى بين التلاته ،
    و الكتابه مالهاش سقف زى ما بيقولوا
    الألفاظ مفيهاش اى مشكله زى ما الانسه آيه بتقول !

    ردحذف
    الردود
    1. " و الكتابه مالهاش سقف زى ما بيقولوا "
      هما مين اللي بيقولو ؟
      انتا من النوع اللي بيمشى ورا بعض الناس اللي بتقول وبينقل كلامهم وخلاص
      لو انت عاوز تعارض , عارض بس يكون عندك أساس ووجهة نظر تعارض بيها , مش ماشي بس ورا اللي بيقولوا

      حذف
    2. عايزة اسألك سؤال هو مين اللي اداكي الاحقيه في انك تردي عليه ؟؟ او توجهي له كلام اصلا ... في وقت انه رد عليكي بكل ادب وانتي بتردي بهجوم

      حذف
    3. كون ان ذكر إسمي , ده يعطيني الأحقيه في الرد
      أولاً انا مش بهاجمه , ده مجرد نقاش
      ثانياً , انا كمان رديت بأدب ولم أسأ له بأي رد
      فقط اريده ان يوضح وجهة نظر
      شكرا

      حذف
    4. اتمني تكون كده فعلا ... ويكون هو كمان شايف ان ردك دا ادب ...
      العفو

      حذف
  4. حلوة جدا يا هبة ... التفرقة بين الـ Free mind والـ open mind كانت مهمة جدا .... وانا موافقك جدا في ان الشباب بيدوروا علي بنت تكون Free زي الاجانب ... علي اساس ان العلاقة بين الشباب والاجانب قائمة علي الجنس وبس ... مش قادر يفهم ان في مسئولية عليه وواجبات وحقوق لازم يلتزم بيها ... مش بس انهم بما يمليه عليهم السرير !!

    احييكي ...

    ملحوظة صغيرة : كنت افضل ان تذكري الأية القرأنية كما وردت في القرأن الكريم بدون تحريف حتي لو ذكرتي "ما معناه"

    ردحذف
  5. انتى جبتى المرض الاول عند العرب هو الازدواجية والعقل المتحجر وبيقولوا ع نفسهم متفتحين لا هما زى اللى رقصوا ع السلم

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا للاسف يا هند هما كتير قوي قوي قوي

      حذف
  6. لكل كاتب له وجه نظر في عرض ما يجول بخاطره و اي كانت وجه النظر فإنها تحترم ما دام لم تمس شخص بعينة و من وجه نظري الشخصية فان الالفاظ و الكلمات متوافقين مع الموضع لانه واقع بالنسبة للشباب و الشبات المراهقين فخذوا المضمون من المقاله و لا تنظورا لانفسكم داخلها فقد تجدوها

    ردحذف
  7. الله عليك يا احمد بجد

    ردحذف
  8. معاك حق يابت يا هوبا
    احنا الشرقيات مش زي غيرنا ومش هانكون واللي عاجبه على كدة عاجبه :D

    ردحذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)