الخميس، 28 يونيو 2012

يوم من ايامي

بين الكور والكور ... تحابيش اسمها الايام, والأيام مبتبقاش علي حالها ابداً مره فوق ومره تحت ومره خط مستقيم, بالنسبة ليا حياتي عاملة زاي الرسم البياني ومشحونة شخابيط مش عارفه امتي هاقدر اخلص منها.
بنعمل حاجات حلوة وبنعمل حاجات وحشه وبنعمل حاجات ليها 30 لزمه وبنعمل حاجات مالهاش اي مليون لزمه, وكل دا اللي بيخلي حياتنا حلوة. بصراحة انا برغم ان مرها كتير الا اني شايفه انها حلوة, أصل مع كل حاجة وحشه أوبعدها بتحصل لي حاجة حلوة ( يا أصحابي بيقربوا مني, يا شغلي بيتحسن, يا بكتشف شئ حلو جديد أو بعمل حاجة حلوة تفيدني ) زاي النهاردة في الكور اخدنا درس جديد عن ال directions واخدنا هنا وهناك وهناااااااااااك او بالصعيدي ( هنا /هناك /هناك هيك /ابيه هناك هيك ), والتتنيح كان واضح علي بعض الزملاء وبعضهم افتكر اني بتكلم اردني ( ايموشن سنانة بتلمع ).


كمان اسعد شئ حصل لي ان لقيت تدوينة  ( أنا إنسان ) علمت في صديقة ليا في الكوور وجات شافت الكافيتيريا النهاردة وهي منكشحة كده وسعيدة دا في حد ذاته اسعدني. برضك من الحاجات الحلوة اللي حصلت لي النهاردة  ممممممممم ولا اقولك هاتبقي سر ... هاخليها سر الفتره دي بس هاديكم تلميح ( يا دبلة الخطوبة ) بس حاسبوا مش ليا دا لحد بحبه جدا قوي, كمان من الحاجات الحلوة اللي حصلت معايا النهاردة اني عرفة اقول جملتين علي بعض فرنساوي بدووون غلطات وكمان مش هاقدر انسي مناقشة روايتي المفضلة ( بدينة ولكن ) بجد بنصح الجميع بانهم يقروها ... اه وشوفت صديقة قديمة كنت متخانقة معاها خناقة كبيره وبصراحة كانت وحشاني وكويس اني شوفتها بس حصل مني موقف زباله ... هي اول ما شافتني سلمت عادي جدا جيت وانا مروحة من كتر ما انا مستعجله ومرتبكة نسيت اسلم عليها ( ايموشن مصدوم وجمب منه ايموشن بسنان بتلمع ) صعب صح؟ وليها حق تزعل صح؟ اه والله معاها حق فعلا بس برضك غروري مانعني اقول "سوري".

بصراحة مش عارفة اكتب عن ايه؟ او اتكلم عن ايه؟ التفكير في التدوين كل يوم من تاريخ كذا للتاريخ كذا صعب شوية, اوقات مبيكونش فدماغي شئ حاضر اكتبه او اتكلم عنه وفي نفس الوقت مش عارفه لو اتكلمة عن نفسي معاكم هاتتقبلوا الموضوع ازاي؟؟ هاتزهقوا مني صح؟؟ اصل انا معنديش حاجة اعملها غير اني اتكلم عن نفسي ... بقالي فتره مبكتبش لا قصة ولا خاطرة وحتي دفتر يومياتي بقالي فتره طويلة مكتبتش فيه عندي احساس الصخور وكانني معنديش حاجة اقولها ليه معرفش ... وياتري دا حلو ولا وحش برضك معرفش.
بصراحة اليوم كان عجيب ... الشوارع زحمة جداً وممله جداً ... أأأه جبت بلوزة جديدة شكلها حلو جدا بس قصيرة ربنا يستر ومحدش يزعقلي عليها ( ايموشن خجول بيبتسم ) ...


عارفين نفسي في ايه؟؟ كيس شيبسي عائلي وأشرب معاه فيروز اناناس, اختم يومي الطويل وانام عليه بقي... يالي بقي فوتكم بعافيه ولو عجبكم نظام اليوميات قلولي وانا جاهز ولو عايزين قصص وخواطر انا حاضر ولو عايزين الاتنين علي بعض انا عبد المأمور يا سلام ... أشطوا انتم وانا انفزززززز.

هناك 10 تعليقات:

  1. هههههههههه
    النهاردة يوم التدوينات اللي دمها خفيف بجد
    عسولة اوي انتي وانتي بتحكي على طبيعتك كده يا هبة
    جميلة بجد التدوينة تسلم ايدك :)

    ردحذف
    الردود
    1. الله يسلمك يا منة يا رب ويديم عزك

      حذف
  2. هند معروف
    احنا عايزين الاتنين طمع بقة . اليوميات لذيذة ,ولخواطر بتبقى برضه لذيذة بقس دسمة

    ردحذف
  3. ربنا يخليكى ليا يا أجمل صديقة فى الدنيا وافرح بيكى قريب واغنيلك وارقصلك واشتريلك بلوزة قصيرة ياااااااااااااااااااااااارب
    بخصوص موضوع اليوميات اه عاجبنى جدا..دى مدونتك اكتبى فيها اللى انت عايزاه كله

    ردحذف
    الردود
    1. ربنا يخليكي يا قمري ... شوفتي في حد عمل ليكي شوووه زاي؟؟ يعني انا مشيت من هنا وانتم سكتوا من هنا شوفتي بقي

      حذف
  4. هههههههههههههههههههههههههههههه .... تدوينة دمها خفيف ... بس انا شايف انك لازم توفري مجهودك للكتابة .... سواء رواية او خاطرة ... والتدوينات دي تبقي للكتابات الصغيرة بس .. مش موافق علي انك تكتبي كل يوم حاجة جديدة وتنشريها هنا ....

    وفري مجهودك للكتابة ... عايزين نشوف الكاتبة العظيمة هبة بقي !!

    وبالنسبة لموضوع البلوزة ... انا اول واحد هزعقلك عليها ... اتلمي يا بت انتي والبسي حاجة طويلة بدل ما اجي المك :D :D

    ردحذف
    الردود
    1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      احيييه بابا حاضر يا بابي

      حذف

اهلا وسهلا بكم في مدونتي المتواضعة ( من تحت البلكونة)
وملحوظة :- أي كومنت من شخص مجهول مش كاتب أسمة او فيه ألفاظ خارجة او بيتكلم في موضوع خارج عن النص هامسحة :)